Big Data spås en stor fremtid inden for produktmarkedsføring over for slutbrugere. Men hvorfor skulle de spor, forbrugerne efterlader i alt fra sociale medier til smartphones og boardingcards ikke kunne bruges i det strategiske arbejde med at positionere virksomheden som arbejdsplads?

Få er med på vognen
Børsen kunne i går fortælle, at få salgs- og marketingchefer er parate til at udnytte mulighederne i organiseret dataindsamling. Problemet er tilsyneladende, at der ikke tænkes bredt nok. Og at data for det meste bruges til at forudsige fx, hvilke kunder der er i farezonen for at smutte – og ikke hvordan virksomheden forebygger, at de overhovedet havner i den situation.

Big Data handler dybest set om at udnytte alle de værktøjer, der er til rådighed for at kortlægge forskellige købs- og adfærdsmønstre. Her taler vi ikke kun clicks på Facebook, men også GPS, overvågningskameraer og sensorer i indkøbskurve. Kun fantasien sætter grænser, når forbrugerne skal analyseres. For jo skarpere viden virksomhederne har om dem, jo bedre kan de tilrettelægge deres produktudvikling og markedsføring.

Læs også: HR er 80 % intern kommunikation

Strategisk alliance mellem IT og HR?
Historisk set er IT og HR måske ikke det bedste eksempel på visionært samarbejde, men i virkeligheden er der gode muligheder for at drive forandringen sammen. Til virksomhedens bedste. Målet er klart: Det indhold man præsenterer for modtageren giver kun mening, hvis det er relevant for ham eller hende i den givne situation.

Man kan fx sagtens forestille sig at ingeniører, der har været ude at inspicere virksomhedens produktionsanlæg i Brasilien for fjerde gang på et halvt år er mere modtagelig for den nyåbnede stilling som driftschef i Sao Paolo end de kolleger, der rejser til Østeuropa. Eller hvorfor ikke monitorere de passagerer, der lander i København efter at have været i Warszawa og finde ud af, om de er glade for Polen. Måske bagagebånd 8 er præcis det rigtige sted at markedsføre virksomhedens polske ekspansion?

Læs mere om funktionen “Apply with LinkedIn”

Data giver ideer, ideer giver data
De gamle dage, hvor man sondrede knivskarpt mellem indhold og medie, er forbi. Alt hvad der findes mellem virksomheden og dens modtagere er medie. Eller indhold. Øvelsen går derfor ud på at ramme folk med kant  og præcision. Og dér er viden en god løftestang. For jo mere, virksomhederne ved, jo bedre kan de udnytte budgetterne.

Der er jo ingen grund til at bruge penge på tv-reklamer, hvis en taktisk indsats ved bagageudleveringen er mere effektiv.