Gamification – det at bruge spil i markedsføring, uddannelse, træning og oplysning – har været et fænomen siden internettets spæde start, og core:workers har selv haft succes med at bruge spil inden for rekruttering og træning. Derfor havde vi inviteret en af landets førende eksperter, Simon Egenfeldt Nielsen fra Serious Games Interactive, til vores nytårskur for at fortælle, hvad det er, spil og gamification kan inden for Talent Marketing.

Engagement
”Spil er først og fremmest en interessant flade til at interessere og engagere folk,” indleder Simon Egenfeldt Nielsen. ”Det gode spil fungerer først og fremmest ved at lade brugeren løse et problem og føle, at han eller hun er blevet klogere. Det er det, der skaber engagement.”

”I forhold til sourcing er gamification en mere langsigtet strategi for pull talent sourcing. Det kan skabe præference og interesse tidligt i folks udvikling. Men vi kan ikke besætte to stillinger her og nu! Ligesom med praktik og virksomhedsbesøg er det her en måde at invitere kandidater ind og opleve virksomheden – at lave en glasvæg ind i virksomheden og vise den virkelighed, virksomheden agerer i.”

Indhold over effekter
Spil kommer i mange størrelser, og Simon viser tre eksempler hans virksomhed har udviklet. Fra Maersk Oils stort anlagte og meget flotte 3D spil, ’Quest for Oil’ til British American Tobaccos spil, ’Bring Your Ideas’, der mest af alt bare ligner et debatforum – men som fungerer effektivt som sourcing- og rekrutteringsværktøj. I spillet konkurrerer og samarbejder studerende om at skabe de bedste bud på at løse en række forretningskritiske udfordringer for virksomheden. I forummet interagerer de med hinanden og med medarbejdere fra British America Tobacco, der på den måde får et godt førstehåndsindtryk af de studerendes potentiale og personlighed.

”Spil er ikke kun sjov og ballade. Spil handler grundlæggende om at skabe udfordringer og belønningsstrukturer, der får folk til at gøre det, vi vil have dem til,” forklarer Simon.

Også i forhold til at lære mere om både virksomheden og kandidaterne byder spil på oplagte muligheder for dataindsamling: ”Online spil har jo en høj grad af målbarhed: Det, du kan se, folk ikke har forstået om din virksomhed i spillet, kan du tage med og arbejde på i din kommunikation bagefter. Og du kan også lære noget om kandidaterne: i spil kommer folks sande natur op til overfladen – på godt og ondt!”