I min lille serie om gode råd til at skrive bedre, er jeg nået til en 5-punkts huskeliste. Her får du således 5 gode huskeregler, du kan skrive dig bag øret, når du skal til tastaturet i professionelt, fagligt øjemed.

1. Få styr på dit emne
Hvis du ikke har styr på, hvad det er, du vil fortælle, så bliver din tekst med ret stor sikkerhed noget roderi, som du taber dine læsere på. Så gør dig klart, hvad du vil fortælle. Hvad skal din læser huske, når de er færdige med din tekst.

2. Skriv det vigtigste først
Du er ikke romanforfatter. Dit publikum er travle mennesker, der dagligt skal forholde sig til store mængder information. Du kan derfor ikke opbygge spænding som i en skønlitterær tekst. Nej, du skal hurtigt på banen med de vigtigste pointer.

Læs også om: virkemidler, der kan få din tekst til at leve

3. Giv din læser svar
Det er altid en god ide, at du går ud fra, at din modtager læser din tekst ud fra devisen ”what’s in it for me”. Så du skal sørge for at få svaret på de spørgsmål, din læser måtte have.

4. Skriv kort!
Det er mange gange nemmere at skrive langt end at skrive kort. Derfor er vi ofte tvunget til at skulle slæbe os igennem mange flere ord, end vi behøver. I visse brancher og institutioner er der ligefrem en forfærdelig tradition for, at længde er lig med seriøsitet.

Eksempelvis kan det mange gange være svært at tage 50.000 kr. for en konsulentrapport på 10 sider. Er den udarbejdet med fokus på det væsentlige og kun det, kan den imidlertid nemt være 10 gange mere værd, end den samme rapport spredt ud på 100 sider.

Det gælder i øvrigt også ned på sætningsniveau, hvor du generelt bør holde dig fra indskudte sætninger og fra at forsøge at sige for meget på en gang. Husk, et punktum er helt gratis.

Læs også: Sådan forbereder du dig, før du skal skrive

5. Pas på med at være for indforstået
Vi bliver alle en del af vores branche og virksomheds særlige sprogunivers. At du dagligt slynger om dig med bestemte begreber og vendinger og bliver forstået betyder imidlertid ikke, at læserne af din nye tekst vil forstå dig.

Så pas på med forkortelserne og de indforståede begreber. Tilpas brugen til dit publikum. Brugt rigtigt er de virkemidler, som knytter dig og dine læsere tættere sammen. Brugt forkert er de fejl, der gør din tekst uforståelig.