Apples seneste spot for iPad Air er hverken nytænkende eller spækket med imponerende visuelle effekter. Lydsiden er tilmed en monolog fra filmen Dead Poets Society, hvor Robin Williams – eller er det Walt Whitman himself – prædiker carpe diem-budskaber for at løfte en drengeklasse fra dens pubertære slummer. Spottet har overraskende nok spændende konsekvenser for strategisk medarbejderkommunikation.

Du bliver, hvad du producerer
I teorien er det nemt at adskille produktmarkedsføring, fra corporate kommunikation og employer branding. Annoncer med 2 for en 10-er skal kunne noget andet end lederen i medarbejderbladet og jobannoncerne på nettet. Sandt nok. Og så alligevel ikke. For kan man som forbruger undgå at koble virksomhedens produkter med de bagvedliggende processer, kulturer og mennesker, der har skabt dem? Eller sagt med andre ord: Hvis virksomheden laver printerpatroner, der ikke virker, er det svært at forestille sig, at kunden i den anden ende tænker; “det må være et fedt sted at arbejde”.

Den nye reklame for Apples iPad Air er mere end markedsføring af et produkt. Den repræsenterer en idé og et særligt menneskesyn. Med sin direkte opfordring til seeren om at spille hovedrollen i sit eget liv, iscenesætter Apple den almindelige forbruger som en unik kunster, hvis værker hele verden venter i åndeløs spænding på. Derfor er den også employer branding. For at arbejde for en virksomhed, der producerer den slags produkter, må vel være både fagligt og personligt udviklende.

Tal til følelserne
Apple er selvfølgelig ikke en hvilken som helst virksomhed. Uanset hvad de finder på, vil der være en trofast skare, der priser det som guddommelig kommunikation. Dem om det. Vi andre kan nøjes med at tage ved lære. For der ER virkelig noget at lære.

1) Se jer selv udefra
Det er smart at bruge produkterne på en intelligent måde i markedsføringen af virksomheden som arbejdsplads. Selvom man lever af at producere stiftblyanter eller tandhjul til vindmølleindustrien, gælder det om at sætte ord og billeder på det, man faktisk bidrager med (eller få hjælp til det). Kom ud af komfortzonen, hvor et reservehjul kun er et reservehjul. Set i et lidt andet lys kan det fx være grunden til, at brudgommen nåede frem til alteret i tide? Grunden til at festen endte som den skulle? At familien blev lidt større 9 måneder efter? Ved at se anderledes på tingene end I plejer, kan I skabe nye sammenhænge og nye muligheder for at bygge relationer til såvel kunder, som medarbejdere og samarbejdspartnere.

2) Start med inspirationen
Der er ikke noget galt med at stå på skuldrene af kæmper. Selv Apple gør det jo! Arbejdet med at markedsføre virksomheden som arbejdsplads bliver kun bedre, hvis I er motiverede, engagerede og forventningsfulde. Så start med at have det sjovt. Find eksempler, I synes siger noget om jeres arbejdsplads. Uanset om de kommer fra en artikel i Børsen, en popsang i radioen eller fra noget en af ungerne sagde på bagsædet i morges.

3) Gå hele vejen
Kommunikation som er let at forholde sig til, hurtig at tage ind og svær at ignorere ender ofte med at løbe med overskrifterne. Undervurder derfor aldrig den power en god produktion giver. Ikke mindst fordi den ofte bliver efterfulgt af en umiskendelige følelse af stolthed. Hvis budgettet ikke er i Apple-størrelsen (hvilket det sjældent er), bliver det i øjeblikket heldigvis kun billigere og billigere at få produceret flotte levende billeder.

Start med det samme. Prøv at se jeres produkter som manifestationer af jeres virksomhed – og af jer selv. Og husk: The powerful play goes on, and you may contribute a verse.