single

Væksten på jobmarkedet øger fokus på branding og sourcing

Væksten i Danmark fortsætter. For fjerde år i træk stiger antallet af ledige stillinger, der publiceres online i Danmark. Siden 2011 er den samlede stigning på 28 % og alene siden sidste år er tallet 12 %. I dette ligger også den glædelige nyhed, at beskæftigelsen for unge under 25 er steget med 23 % siden sidste år[1]. I konkrete tal kan Danmarks Statistik fortælle, at der er skabt 32.000 nye job, siden vi ramte bunden medio 2013. Krydser man tallene med LinkedIn’s data kan vi se, at mere end 112.000 danskere har registreret en ny virksomhed som arbejdsgiver inden for det seneste år.

Samlet tegner det et billede af et dansk jobmarked i særdeles positiv bevægelse, hvilket yderligere understreges af, at der igen meldes om flaskehalse. Det fortæller Børsens konjunkturbarometer, der baserer sig på svar fra 575 topchefer fra virksomheder med over 50 mio. kr. i omsætning og over 35 ansatte[2]. Her er 4 ud af 10 topledere klar til at ansætte her-og-nu, men for en dels vedkommende kan de ganske enkelt ikke finde de rigtige medarbejdere.

Akut mangel på IT-profiler og ingeniører – og flere flaskehalse på vej
DI anslår i Børsen den 25. marts, at der fordelt over hele Danmark mangler 1.000 IT-medarbejdere akut, hvilket leder til milliarder af kroner i tabte ordrer. Rekruttering af nye IT-specialister på højt niveau er blevet virksomhedens største bremse for fortsat vækst.

Den anden helt store flaskehals er ikke overraskende ingeniørerne. Udviklingen har været støt og rolig på vej mod flaskehalsen, og nu er ulven kommet! Det gælder i særlig høj grad for de virksomheder, der ikke lige ligger placeret i eller omkring de største byer.

Markant mere fokus på employer branding og talent sourcing
Med en vækstdagsorden og stigende ordreindgang er det en enkel (og skræmmende) øvelse at se truslen mod vækststrategien, hvis ikke man har de rette kompetencer ombord. Det gælder både i forhold til fastholdelse af de nuværende medarbejdere og i forhold til tiltrækning af nye.

Så stadigt flere virksomheder tager den forretningskritiske udfordring alvorligt, der ligger i at profilere sig som employer of choice. På tværs af både brancher og den offentlige og private sektor investeres der på højtryk i employer branding, talent sourcing og taktisk rekruttering, og flere og flere går målrettet efter at tiltrække de bedste af de bedste – de såkaldte high achievers.


[1] Kilde, Kommunernes Landsforening.

[2] Greens konjunkturundersøgelse, 1. Kvartal 2015

Employer Branding   //   Jobannoncer   //   Rekruttering   //   Sourcing   //   Strategi   //   Trends 

3 ting de kloge gør lige nu:

  1. Arbejder i dybden med at kortlægge og beskrive de vækstkritiske medarbejderprofiler
  2. Investerer tid og ressourcer i at få skabt, konceptualiseret og udfoldet den optimale grundfortælling om virksomheden som arbejdsplads
  3. Udfordrer automatpiloten, når det gælder medier, og indser at det ikke længere er nok at annoncere på standard jobdatabaser

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld