single

Tendenser på det danske jobmarked

Jobannonceekspert hos coreworkers, Tue Holmberg, der til dagligt skriver og forholder sig til jobmarkedet på vegne af kunder som fx Novo Nordisk, Lego, Arla og Nykredit giver her sit bud på de mest signifikante tendenser på det danske jobmarked lige nu. Og konklusionen må være: Københavnerbaserede virksomheder er på den grønne gren, mens det er svært at tiltrække dygtige kandidater i (og til) provinsen.

Tendens 1: Københavnerbaserede virksomheder kan vælge og vrage
At storbyer virker som en magnet for mange, der har karriereambitioner – eller bare ønsker om et arbejde – er ikke noget nyt. Indbyggerantallet synes kun at gå én vej i verdens storbyer eller super cities, som de største nu hedder. Op.

Det medfører enorme udfordringer når det kommer til energi, transport, sundhedsvæsen og arbejdspladser. For tilstrømningen af håbefulde tilflyttere overstiger i langt de fleste tilfælde antallet af nye job. Det gælder også for København, der oplever en voldsom udvikling i disse år. Så: Det er ikke supersvært, at tiltrække dygtige kandidater, hvis din virksomhed har adresse i København.

Læs også: 5 genveje til et stærkere employer brand

Tendens 2: 40 % arbejdsløshed blandt nyuddannede
Fordi der stadig er flere jobsøgende kandidater end virksomheder, der mangler medarbejdere, så vælger mange virksomheder typisk at ansætte medarbejdere med +3 års erfaring. Og det betyder, at der stadig er stor arbejdsløshed i blandt nyuddannede. Særligt i København.

Faktisk er der hele 40 % arbejdsløshed blandt de nyuddannede københavnere. Så står du og mangler en ung, nyuddannet kandidat i København, er der rigtig gode muligheder.

Tendens 3: De faglærte indbyggere er en uddøende race i København
I København er antallet af akademikere stigende, mens antallet af faglærte falder. Sidste år faldt antallet af faglærte indbyggere med 2.700, mens antallet af akademikere voksede med 25.000. Og de tal mener AE giver håb for fremtiden.

I hvert fald hvis man er en videnvirksomhed i København. Hvis ikke, så er der kamp om de dygtige medarbejdere.

Læs også: Ingen gider flytte for arbejde

Tendens 4: Godt man ikke er HR-medarbejder i provinsen
Selvom arbejdsløsheden er høj blandt københavnerne, så er der ikke meget der tyder på, at det gør det nemmere at lokke byboerne til provinsen – og her er provinsen i karikeret form omtrent alt vest for Valby Bakke. Virksomheder som Novo Nordisk har fx massive udfordringer med at trække højtuddannede specialister til deres produktions-sites i blandt andet Kalundborg og Måløv.

Derfor er der stort behov for, at du som kommunikations- eller HR-medarbejder i provinsen gør dit for at forklare, hvem din virksomhed er som arbejdsplads, og hvorfor det er værd at bevæge sig lidt, for at komme på arbejde.

Tendens 5: Tag en uddannelse
I halen på ovenstående kan man så passende slutte af med, at det under alle omstændigheder er en god ide at tage en uddannelse. For som det gælder for udviklingen i de større byer, er der tilsyneladende også kun en vej for antallet af job for ufaglærte. Og det er desværre, ned.

Arbejdsmarked   //   Jobannoncer   //   Rekruttering   //   Trends 

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld