single

Det eneste konstante i dag er de konstante forandringer, som virksomheder, ledere og medarbejdere må forholde sig til. Men hvordan navigerer du sikkert gennem forandringer? Her er en miniguide:

1) Kend din historie Udgangspunktet for al god kommunikation er en god historie. Det lyder simpelt, men er det ikke. Din historie bliver dog ofte bedre, når du kan besvare alle hv-spørgsmålene på en relevant og engagerende måde samt har styr på fakta.

2) Få dine interessenter med ombord Når du har styr på din historie, dine mål, målgrupper, budskaber og kanaler er det sjældent et problem at lave en kommunikationsplan. Udfordringen er at få alle interessenter til at forpligte sig til at tage del i udførelsen af planen, især ledere. Ledernes synlighed har nemlig en direkte indflydelse på troværdigheden af kommunikationen og dermed også effektiviteten.

3) Forandringer tager tid I en forandringsproces skal du gennem fire faser – opmærksomhed, forståelse, accept og forankring. Med topledere som frontfigurer kan du hurtigt skabe opmærksomhed, og hvis du samtidig har styr på din historie, kan du også få skabt forståelse for forandringerne. At få skabt accept er koblet til din evne til at besvare, hvordan når vi de nye mål. Et tip til at skabe accept er at bruge konkrete eksempler til at visualisere den nye hverdag. Forankringen af en forandring knytter sig til evnen til at forklare og vise, hvad der er af fordele ved det nye for mig som medarbejder.

Graf

4) Kommunikationstaktik – de tre I’er og to K’er Taktisk styrer du forandringsprocessen sikkert i mål ved at bruge de tre I’er (informere, involvere og give indflydelse) og de to K’er (konstant drum beat og konsistens i budskaberne). Ved at informere om hvad der sker, og hvorfor det sker, kan du både skabe opmærksomhed og forståelse om forandringerne. Når du involverer medarbejderne og spørger om deres syn på en forandring og forslag til forbedringer, vil der være grobund for accept af forandringerne. Forankringen ligger naturligvis i at give medarbejderne indflydelse og implementere nogle af de gode forbedringsforslag.

De to K’er handler om, at medarbejderne ikke forstår dine budskaber første gang, du fortæller dem. Derfor er der brug for, at du har et konstant flow af kommunikation om forandringerne, processen, resultaterne og adresserer bekymringer. Derudover skal du være konsistent i budskaberne. Der sker typisk det, at ledere får kvalme af at høre sig selv sige de samme budskaber, og derfor begynder de at versionere budskaberne, så de semantisk betyder det samme men lyder forskelligt. Problemet er, at medarbejderne hører noget andet, og det skaber unødige bump i forandringsprocessen. Så hold jer til samme formulering indtil surveys viser, at budskaberne er gået ind på lystavlen, og medarbejderne kan huske dem i søvne.

5) Sådan eksekverer du succesfuldt En effektiv eksekvering kan koges ned til ressourcer, fokus og kreativitet. Ressourcer handler om antal hænder, penge og tid. Det kræver flere hænder, end du sikkert har tænkt over at håndtere en forandringsproces. Især når du involverer medarbejdere og beder om deres input, for de skal jo også have svar. Og lederne bliver usikre og skal holdes lidt i hånden, så de kan kommunikere overbevisende, inspirerende og motiverende. Med en stor pose penge kan du pakke dine budskaber flottere ind, hvilket giver opmærksomhed. Og så har du brug for, at ledere sætter rigeligt med tid af til at eksekvere din plan. Det glemmer de ofte.

Fokus handler om løbende at bruge diverse målinger til at finde ud af, om din kommunikation virker. Og så rette ind, skære til eller gøre bedre. Målingerne er samtidig vigtig ammunition i dine samtaler med ledelsen om, der skal tilføres flere eller færre ressourcer til projektet.

En succesfuld forandring afhænger dog mest af din evne til kreativ kommunikation. Det vil sige din evne til at kommunikere, så du rammer alle medarbejdere trods deres forskellige kommunikationspræferencer. Nogle tænder, hvis du taler til deres følelser. Andre har brug for at se tal og grafer for at forstå dig, mens andre skal forstå processen eller visionen. Kan du kommunikere på tværs af præferencer og forskelle i kultur, funktioner, og geografier har du alle muligheder for at flytte medarbejdernes opfattelse og forankre de nye tiltag. Held og lykke!

God kommunikation   //   Intern kommunikation   //   Ledelse   //   Ledelseskommunikation   //   Medarbejdermotivation   //   Storytelling   //   Strategi 

Thomas Grøndorf

thg@coreworkers.dk Linkedin profil Mere om forfatteren
Thomas Grøndorf er Senior Communications Advisor hos core:workers. Thomas er ekspert i at udvikle og forankre kommunikationsløsninger, der skaber retning og engagement hos medarbejderne.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld