Hvornår undersøgte du sidst, hvordan det er at arbejde i din virksomhed? Eller hvordan det er at arbejde for dig? Det er vigtigt at huske at stille sig spørgsmål som disse ind i mellem. Spørg medarbejderne om deres arbejdsmiljø. Og husk, at arbejdsmiljø ikke kun er fysiske omgivelser. Er dine medarbejdere motiverede? Får de den støtte de har brug for? Føler de sig værdsat for deres hårde arbejde? Har de ressourcer til at klare sig godt i deres jobfunktion?

Du tænker måske “jaja, det lyder da meget godt, men jeg har rigeligt at se til,” men der er et par gode grunde til, at du ikke bør ignorere situationen. Efterhånden som økonomien forbedres, får medarbejderne flere muligheder for at skifte job, og hvis de er utilfredse i deres nuværende rolle, er de mere tilbøjelige til at tage deres gode tøj og gå. Deloittes John Hagel siger fx, “Den største udfordring for virksomheder i dag er at lære at tænke på deres ansatte på samme måde som de tænker på deres kunder. Det handler om at engagere dem”.

Lær dine medarbejdere at kende
Wendy Lea, der er administrerende direktør hos Get Satisfaction, siger i en artikel fra Inc. magazine, “Bare ved at lade dine medarbejdere være sig selv, kan du øge værdien af deres bidrag til din virksomhed. Du ansætter aldrig en færdighed, men et helt menneske. Derfor skal du lære dine medarbejdere at kende, og finde ud af, hvad der motiverer dem. Du skal sådan set bare spørge.”

Pioritér arbejdet med at støtte
Medarbejderne har brug for dig til at støtte dem. Og du må aldrig blive så fanget i dit eget arbejde, at du glemmer at tjekke ind hos dine medarbejdere. En måde at være sikker på, at det sker er at planlægge tilbagevendende one-on-one møder med dem. Dialog viser medarbejdere, du har tid til dem.

En anden tilgang er at skabe “kontortid.” Du kan have brug for at arbejde uforstyrret, men du kan altid sende en mail med et mødetidspunkt, så medarbejdere ved, hvornår de kan gennemgå deres projekter og opgaver sammen med dig. Det handler om at viser dine folk, at deres spørgsmål, bekymringer og ideer også betyder noget for dig.

Vis medarbejderne kærlighed
The Container Store lancerede en kampagne på Valentinsdag kaldet “National We Love Our Employees Day”. De anerkendte (åbent og offentligt) deres ansattes hårde arbejde og engagement. Og selv om det måske ikke lige er din stil, har medarbejderne stadig brug for at vide, at du værdsætter deres indsats. Hvordan du udtrykker din påskønnelse er selvfølgelig helt op til dig.

Investér i dine medarbejderes succes
Personalet skal kunne mærke løbende forbedringer og livslang læring. Hvad gør din virksomhed fx for at hjælpe medarbejderne med at forbedre eller lære nye færdigheder? Tilbyd in-house værksteder eller lad medarbejderne tage kurser andre steder. Vis dem, at du investerer i deres succes ved at tilbyde netop de muligheder, der er vigtige for at de kan nå deres egne mål.

Mens du overvejer, hvordan du så lige gør det, kan du jo tygge på det her citat fra Gretchen Spreitzer og Christine Porath fra Harvard Business Review: “I vores forskning i, hvad der karakteriserer en konstant høj-effektiv arbejdsstyrke, har vi fundet en rigtig god grund til at tage sig godt af  medarbejderne. Glade medarbejdere producerer nemlig mere end ulykkelige medarbejdere på lang sigt. De møder rutinemæssigt op på arbejde, de er mindre tilbøjelige til at sige op, de gør mere end man kan bede om – og de tiltrækker mennesker, der er lige så ansvarsbevidste, som de selv er. Desuden er de typisk ikke sprintere, men maratonløbere, der elsker det lange seje træk”.

Hvis du vil have syn for sagn, er det bare om at spørge medarbejderne, hvordan det er at arbejde i din virksomhed. Kør fx en anonym medarbejdertilfredshedsundersøgelse. Det giver medarbejderne en mulighed for at svare ærligt på spørgsmål om, hvad de kan lide, og hvad de mener skal forbedres.