single

Social media ABC

Som virksomhed er kompetente medarbejdere en forudsætning for at kunne indfri vækstplaner og strategiske mål. Derfor er det vigtigt, at virksomheden er i stand til at finde de rigtige kandidater – og, ikke mindst, at de rigtige kandidater er i stand til at finde virksomheden. Det sidste bliver kun vigtigere eftersom de dygtigste folk bliver mere og mere selektive. Netop derfor er det vigtigt at have et solidt socialt aftryk.

Du vil aldrig høre os argumentere for, at virksomhederne skal have en profil på et specifikt social medie, bare for at have den. Men hvis den er i stand til at binde kvalitetscontent sammen på tværs af egne hjemmesider og eksisterende platforme, er der ingen tvivl om, at der er store gevinster at hente. Her kommer en hurtig oversigt over de forskelle klassiske media og fordelene såvel som ulemperne ved dem.

LinkedIn
LinkedIn giver folk og virksomheder mulighed for at netværke professionelt, direkte og seriøst. Platformen er primært fokuseret på business networking, og der er flere muligheder for at markedsføre sig selv end for at uploade sjove videoklip og den slags. At kunne strømline sin profil med flere brancherelevante applikationer gør kun platformen bedre for den aktivt eller passivt jobsøgende profil, og virksomhederne har også mange muligheder for at profilere sig bl.a. via en follow-knap a la Twitter.

Facebook
Alle elsker at havde denne platform, hvor mere end 11 % af jordens samlede befolkning efterhånden har oprettet en profil. Det er naturligvis ikke en garant for kvalitet, men at være til stede på facebook med en veltilrettelagt kommunikation giver virksomheden en god mulighed for at kommunikere til og med særligt yngre målgrupper. I forhold til diverse graduateprogrammer og uddannelsestilbud kan det ofte være en god ide at tænke facebook ind som en integreret del af den samlede kommunikation.

Twitter
For mange mennesker og virksomheder er Twitter i bedste fald lig med én ting: støj. Men rent faktisk er der en masse sund fornuft i at tænke i tweets, når der skal annonceres et nyt job. Ved at tilføje et enkelt plugin på jobsiden, kan man fx gøre det nemt for virksomhedens egne medarbejdere at sprede nyheden i deres personlige og professionelle netværk og på den måde hurtigt bane vejen for en kvalificeret dialog.

Youtube
Verdens største videokanal er selvfølgelig også verdens største forum for udveksling og deling af medarbejderfilm. Videomediet er virkelig effektivt til at formidle komplekse budskaber, og derfor er det som skabt til arbejdet med at markedsføre virksomheden som arbejdsplads. Tricket er at integrere videocontent på hjemmesidens jobsektion og give både medarbejdere og andre brugere muligheden for at dele det i deres egne netværk. Desuden har virksomheden muligheden for at skabe sin egen youtube-kanal, hvor man kan kommunikere direkte til sine abonnenter.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld