single

Sådan kommer 2017 til at se ud

Flere markante trends inden for visuel kommunikation og design, kommer til at præge looket i det offentlige rum – fra magasinforsider og reklamer til film, video og websites. core:workers’ senior Art Director, Trine Rosendal fortæller om tre trends, hun især håber at komme til at se meget af i 2017:

”I den visuelle kommunikation står valget af virkemidler mellem to veje til at fange publikums opmærksomhed. Begge veje forholder sig til det vilde indtryksbombardement, vi dagligt udsættes for gennem alle de medier, vi er i kontakt med. Groft sagt kan du sige, at den ene leger med drømmen om trække stikket helt ud og koble sig fra ræset. Her er det stilheden og enkelheden, der giver stopeffekten. Og den anden vej kaster sig helhjertet ind i opmærksomhedsjagten og forlanger folks opmærksomhed ved at gå vildere, skævere og sjovere til værks end de andre.”

Farvemætning
”En af de trends, jeg glæder mig til at udforske og se mere til, er en vild og voldsom brug af farve som virkemiddel. Hvor farve ikke bare er en konsekvens af motivet, men hovedpersonen i det billede, man skaber. Om det så er en overdreven brug af en naturligt forekommende farve, eller en fantasifuld, kunstig farvelægning af motivet, handler det om at overvælde publikums øjne med farve og stoppe dem, hvor de står og går.”

Vild og voldsom brug af farver overvælder publikums øjne.

Vild og voldsom brug af farver overvælder publikums øjne.

Foto – tættere på virkeligheden 

”Inden for foto er der flere trends, jeg også tror, vi kommer til at se meget mere til i 2017. En af dem er en meget mere rå og virkelighedsnær fotostil i reklamer. Det fanger folks opmærksomhed ved at være et oprør mod den overpolerede virkelighed, folk præsenteres for på sociale medier. Også ved at turde være direkte grim! Både fordi, det er sådan, virkeligheden nogle gange er – og fordi det stopper folk. Tænk for eksempel på fotostilen i Vice Magazine. Den samme tendens går igen i en ny måde at se og vise stærke kvinder, der er mere optaget af, hvad de kan, end hvordan de ser ud.”

Virkeligheden ligner sjældent et glansbillede.

Virkeligheden ligner sjældent et glansbillede.

Foto – ind virkeligheden
”En tredje ting, jeg tror vi kommer til at se mere til, er den såkaldte virtualitet. Altså idéen om at sætte publikum i kameraets sted, midt i handlingen. Vi har allerede set et par eksempler; DONG Energy har fx kørt en kampagne, hvor du kan nyde udsigten fra toppen af en vindmølle. Men jeg tror, det bliver større i 2017 – ikke mindst fordi, der i år kommer til at ligge en hel masse virtual reality briller under juletræerne. Og hvis man ellers kender en dygtig og modig fotograf, kan man jo få nogle fantastiske og dramatiske billeder at sætte beskueren midt i.”

Sæt publikum i kameraets sted.

Sæt publikum i kameraets sted.

Du kan finde mere inspiration hos Getty Images og PEJ Gruppen. 

God kommunikation   //   Sociale medier   //   Trends 

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld