Google har netop offentliggjort den altid interessante liste over, hvad de danske brugere taster ind i søgefeltet på verdens største søgemaskine. Mange forskellige kategorier er med til at kaste lys over zeitgeist 2013, og interessant er det, at motivering af medarbejdere nu er blevet et hot emne.

Ikke overraskende googler danskerne først og fremmest celebs. Vi er ganske enkelt nysgerrige efter at vide mere om kendte personer, hvad enten de er politikere, musikere, kendte fra tv eller afdøde.

“Danskerne er nysgerrige og videbegærlige. Vi har efterhånden vænnet os til at gå rundt med verdens største hjerne i lommen – og vi søger på alt fra sygdomme, kendte personer og madopskrifter til svar på de spørgsmål, vi mangler svar på her og nu.” fortæller Direktør for Google i Norden, Peter Friis.

Hvordan er det lige, man motiverer medarbejderne?
Men det handler ikke om Vild med dans det hele. På en flot 8. plads over de hurtigst voksende “Hvordan…?”-søgninger, finder vi nemlig “Hvordan motiveres medarbejdere?”, der er ny på listen. Nu er det selvfølgelig farligt at konkludere noget på dette grundlag, men uanset hvordan man vender og drejer det, er faktum altså, at ret mange danskere gerne vil have et svar på spørgsmålet. Og selvom det helt rigtige svar vil kræve både organisatorisk viden og strategisk forståelse, og derfor næppe vil poppe op efter et tryk på “enter”, er det interessant, at spørgsmålet overhovedet bliver stillet. For dét betyder, at det åbenbart er noget mange danskere bruger tid og energi på.

Medarbejdermotivation og øget engagement på arbejdspladsen er et resultat af mange forskellige faktorer; fra tillidsbaseret ledelse til ordentlig løn og fra gode karrieremuligheder til fredagsbar. Men blot fordi, spørgsmålet ikke er så google-agtigt som “hvor mange film har Kevin Bacon været med i?”, betyder det ikke, at man skal fortvivle, når det svar man får hverken er kort eller entydigt. Helt grundliggende går øvelsen nemlig ud på at involvere, kommunikere og dokumentere.

Og hvis dét også lyder som noget, der fortjener en uddybning, kan du jo overveje at kontakte core:workers.