single

Derfor er din profil på LinkedIn ikke en god ansøgning

Jobannoncering og dermed også jobsøgning er inde i en rivende udvikling. Al informationssøgning foregår online, og smartphonen er blevet det vigtigste våben. Det betyder dog ikke, at du kan nøjes med at sende et link til din LinkedIn-profil og forvente, at virksomhederne vil bukke og takke.

Forskellen på din LinkedIn-profil og dit CV
JobOgLedelse.dk skriver, at der er (og skal være) 5 forskelle på din LinkedIn-profil og dit CV. Og selvom det kan være svært at kende forskel, kan du med deres guide hurtigt få overblik over, hvordan du kan udnytte din LinkedIn-profil – og hvad du ikke skal bruge den til.

Læs mere om, hvad der er forskellen på dit CV og din LinkedIn-profil

1: Anbefalinger
LinkedIn har sin styrke som netværksmedie, og det kan være en rigtig god ide at huske at give og bede om personlige anbefalinger af dine kontakter. På den måde kan du relativt hurtigt gøre dine faglige hoser grønne og forblive top of mind hos dit netværk. Husk, at det ikke handler om at slynge om dig med endorsements – men om at sætte (dine egne) ord på, hvad dine kontakter er gode til. Husk også, at du ikke skal copy-paste URL’en til din profil, hvis du bliver bedt om et reelt CV. Hvis du hopper over hvor gærdet er lavest, ender du ofte med at spamme din potentielt nye arbejdsgiver i stedet for at fremstå saglig, professionel og overbevisende.

2: Publikationer
LinkedIn giver dig muligheden for at vise dit arbejde og dine resultater frem. Det er en rigtig smart feature, fordi du med et par få klik kan underbygge dine påstande med konkrete eksempler fra virkeligheden og sige “Det har jeg lavet”. LinkedIn samarbejder med forskellige portfolio-tjenester, og du kan bl.a. integrere dine PowerPoints fra Slideshare og dine kreative oplæg fra Behance – for blot lige at nævne et par stykker. Husk dog, at dine publikationer ikke nødvendigvis er noget, en potentiel ny arbejdsgiver gider bruge tid på. Hvis der i jobannoncen spørges konkret ind til en specifik slags erfaring, så bevis at du har dén, men prøv ikke samtidig at pushe alle de andre publikationer.

3: Erfaringer
Din profil på LinkedIn med alle dens facetter, endorsements, anbefalinger og eksempler er en suveræn samlet beskrivelse af, hvem du er, og hvad du kan. Betragt den som en trofast ven eller loyal kollega, der uanset tiden på døgnet står parat til at vouche for dig og din faglighed. Netop derfor er din LinkedIn-profil IKKE det samme som dit CV. Eller en jobansøgning for den sags skyld. Hvis du er aktivt jobsøgende og skal respondere på et jobopslag, er det din opgave at plukke de ting ud fra din LinkedIn-profil, det matcher det, der bliver spurgt efter.

4: Billede
Skal du – eller skal du ikke – inkludere et billede i din jobansøgning? Nogle vil sværge til “ja” – andre til “nej”. Gør det, du selv føler er rigtigt. Men husk at holde det sobert og professionelt. Ikke noget med fuldemandsselfier eller (alt for) opstillede trutmundsbilleder. Dit profilbillede på LinkedIn bør være et billede, du kan stå inde for. Og et, der ikke kræver alt for mange forklaringer. 

5: Personal stuff
LinkedIn gør det let at pimpe din faglige profil med ekstracurriculære aktiviteter. Men overvej, om det er relevant for din modtager at vide, at du elsker rock climbing og risotto, hvis du skal søge en stilling som salgschef. Med andre ord: Boost endelig din profil med info, som brugere selv kan læse, hvis de føler for det. Men undlad at blive alt for personlig i din konkrete ansøgning.

Læs også Mashables guide til, hvordan du redigerer dig til det perfekte CV

Jobannoncer   //   Rekruttering   //   Sociale medier   //   Trends 

Jesper Munch Toldam

jtd@coreworkers.dk Linkedin profil Mere om forfatteren
Jesper Munch Toldam (f. 1975) er oprindeligt cand. mag. i engelsk og filosofi, men har arbejdet i bureauverdenen siden 1996. Først med public relations, siden med product branding og BtC, før det hos core:workers blev til en karriere inden for strategisk job- og medarbejderkommunikation. Jesper er som kreativ chef ansvarlig for, at løsningerne er både innovative og effektive, så de skaber den ønskede værdi for kunderne.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld