Inden for markedsføring og reklame findes der et væld af priser. Her i Danmark kan vi i flæng nævne Creative Circle (tidligere Guldkorn) og Rambuk. Vi har også fået en CSR-award – men endnu findes der ingen priskonkurrencer for Employer Branding. Det er ærgerligt, for awardshows er et godt sted at spotte nye tendenser, høste inspiration – og så selvfølgelig netværke og føre sig frem!

Andy Hendon, Global Client Partner, i det førende engelske Employer Branding-bureau ThirtyThree, fortæller i dette interview om prisuddelingernes betydning for Employer Branding-branchen i England, hvilke priser der betyder noget, og hvilke tendenser der var iøjnefaldende ved det seneste awardshow.

Hvor mange awardshows er der i Storbritannien?
Her i England har vi en lang tradition for awardshows, også inden for vores branche. Der bliver flere og flere af dem! Men de to, der betyder noget, er RAD Awards, der bliver uddelt i januar, og CIPD Awards, der bliver uddelt i juni.

Hvorfor er de vigtige?
For os er de utroligt vigtige. Det er simpelthen via de shows, at vi markedsfører os over for nye kunder – og beviser for dem, vi allerede har, at de har valgt de bedste på markedet. Begge shows er store arrangementer med mere end 1000 gæster, og det er både bureauer, kunder, media organisationer og udgivere, der dukker op.

Hvad er de mest interessante tendenser, du har lagt mærke til?
I løbet af de sidste 5-6 år er der sket en masse forandringer. For 5-6 år siden var alting, alle konkurrencebidragene, print. Nu er det meste rykket over på Internettet. Samtidig er der sket enormt meget på det konceptuelle plan, og vi ser meget mere kreative måder at henvende sig til målgrupperne på. Det tror jeg skyldes flere forskellige ting. Dels er HR-afdelingerne blevet mere åbne over for gode kreative løsninger, og samtidig er det jo bare sund fornuft at sprede budgetterne på de kanaler, der giver bedst effekt. Og så er marketingafdelingerne også begyndt at blive involveret i Employer Marketing. Det ser vi i hvert fald hos flere og flere af vores key accounts. Det er et stort skridt frem, når det handler om at kunne sælge mere kreative løsninger ind.

Er der også sket en udvikling på budgetsiden?
Nej, ikke rigtigt. De er nok faktisk blevet mindre. Jeg vil tro, at den samlede sum penge, der bliver brug på Employer Branding på det britiske marked er 90% af, hvad det var for 10 år siden. Men en masse af de penge er gået fra dyre indrykninger til mere kreativitet, video, websites, etc. Kunderne bruger simpelt hen flere penge på vores kompetencer og mindre på indrykning. I hvert fald de private virksomheder.

Gør de offentlige det anderledes?
Tjah, du kan se på kategorien ”Print”. Den plejede jo at være den vigtigste, jævnfør hvad jeg lige fortalte. Ved de sidste RAD Awards var alle de fem shortlistede værker fra offentlige institutioner. De bruger altså stadig alle deres penge på print og dyre indrykninger. Det siger jo noget om, at de er ret lang tid om at tilpasse sig!

Læs mere om RAD awards og kriterierne for indsendelse her