Vi har spurgt tre stærke profiler inden for HR og kommunikation om, hvilke virksomheder de synes, der får medarbejderne til at leve brandet og hvorfor.

SOUTHWEST AIRLINES, MÆRSK OG WALMART
Claus Rasmussen, VP Group HR, Pandora

– Jeg kommer til at tænke på tre virksomheder; Southwest Airlines, Mærsk og Walmart. Når du stiger ind i et Southwest Airlines fly, så kan du mærke det. Alle medarbejdere har humor og bruger den uformelle tone, som man kender fra flyselskabets eksterne kommunikation. Når jeg møder medarbejdere fra Mærsk, oplever jeg, at den gamle værdi ”rettidig omhu” stadig lever. Sidst men ikke mindst, så mener jeg, at det amerikanske lavprissupermarked Walmart med sloganet ’Always low prices’ får medarbejderne til at leve brandet, når der florerer historier om, at deres indkøbere altid lægger en dollar for kaffen, når de er på besøg hos leverandører.

”UBEHØVLET” DINER I CHICAGO
Anja Berg Winther, Communication Manager, Carlsberg

– I Chicago ligger dineren Ed Debevic’s, der er kendt for sit ret udsædvanlige pay-off ’Eat and get out’, der bakkes op af en ligeså interessant fortælling om serviceniveauet: ”Don’t expect this diner to be ”please and thankyou, sir” kind of place”. Allerede inden man træder ind på dineren, er man altså blevet forberedt på en ubehøvlet betjening, der ligger langt under det serviceniveau, man ellers oplever i USA. Og det får man – medarbejderne er kække og ubehøvlede. Men det gør ikke oplevelsen dårlig. Tværtimod. Man får det, man er blevet lovet, og det gør brandet stærkt”.

NOVO NORDISK, LEGO OG IKAST-BRANDE KOMMUNE
Henrik Engelund, Managing Director, core:workers

– Når jeg vurderer, om en virksomhed får medarbejderne til at leve brandet, kommer jeg til at tænke på domkirken, hvor kirketjeneren fejer gulvet. Kirketjeneren bliver spurgt, hvad han laver og svarer: ”Jeg gør kirken klar til guds børn”. Kirketjeneren er fuldstændig bevidst om, hvad ”virksomhedens” brand promise er, og hvor i værdikæden han bidrager – og det får brandet til at leve. Med det in mente, så mener jeg, at Novo Nordisk, LEGO og Brande-Ikast kommune har brands, der lever. Novo Nordisk brand promise ”Changing diabetes” lever blandt medarbejderne. Medarbejderne er bevidste om, hvordan de bidrager til at forandre diabetes – og det gør dem stolte. Hos LEGO oplever jeg også, at medarbejderne lever og ånder for at skabe produkter, der skaber udvikling og gode legeoplevelser. Medarbejderne er stolte og engagerede missionærer for LEGO brandet. Sidst – og måske lidt skævt – så er Brande-Ikast kommune lykkes med at skabe et område på den jyske hede, hvor alt kan lade at gøre. Mens de fleste snakker om den rådne banan, Udkantsdanmark og så videre, så har Ikast-Brande kommune givet borgene et løfte om et skabe en ”Mental Frihedskommune”, hvor de går nye veje. Og det er lykkedes. Ikast-Brande kommune er netop blevet kåret som Danmarks bedste erhvervsklima, og når man møder medarbejdere og borgere i kommunen, så er de ekstremt engagerede og har en ubændig vilje til at skabe noget.