Mange taler i øjeblikket om high achievers. Men hvem er de? Og hvad gør dem særlige? Rekrutteringsguruen Lou Adler ved alt om, hvordan man spotter de attraktive high achievers. Drive, motivation, performance og personlighed er blandt de væsentligste egenskaber hos den attraktive medarbejdergruppe.

12 måder at identificere high achievers
Der er mange forskellige definitioner af, hvad en high achiever egentlig er. Men der er ingen tvivl om, at high achievers kan placeres blandt de bedste 25 %. Eller med andre ord: Hvis du har en gruppe bestående af 100 mennesker, der alle er fx account managers, så skal du op i den øverste fjerdedel, før du finder dine high achievers.

Ifølge Lou Adler er der 10-12 måder, virksomheden kan spotte en high achiever på. Dét er interessant, fordi det giver en god indikation på, hvordan virksomheden bør/kan/skal vinkle sin kommunikation. Uanset om vi taler Employer Branding, intern kommunikation eller rå jobannoncering.

Læs mere om Lou Adler, og følg debatten om high achievers her

  1. High achievers har typisk prøvet at løse opgaver, der ellers burde gå til mere erfarne senior-typer.
  2. High achievers elsker umulige udfordringer. Gode løsninger på svære opgaver er et godt tegn på en high achiever.
  3. High achievers er typisk en del af det bedste hold, når de sværeste opgaver skal løftes.
  4. High achievers er generelt ikke bange for at stå foran topledelsen og skulle præstere dér.
  5. High achievers bliver hyppigt forfremmet på baggrund af deres exceptionelle resultater.
  6. High achievers skifter job for at kunne indfri deres langsigtede karrieremål.
  7. High achievers evner at formulere, hvilke mål, de vil nå – og at nå dem.
  8. High achievers bliver typisk gen-hyret af ledere, der har ansat dem før. Top-folk følger top-folk.
  9. High achievers er ofte nøglepersoner i et team: Den de andre går til, hvis de har spørgsmål eller ideer.
  10. High achievers er kendt som succesfulde – også uden for deres egen afdeling.

Læs også, hvorfor arbejde er det nye fritid

Vant til succes
Hvis high achievers skal føle sig hjemme i virksomheden, er den (altså virksomheden) nødt til at sande, at den skal iscenesætte sin kommunikation på en måde, der taler til målgruppens udtalte ambitioner og drive.

Brandingen må aldrig blive arrogant, men det er klart, at virksomheden får svært ved at være både rund, hyggelig og inkluderende, hvis den samtidig vil være kendt som karriererampe og en arbejdsplads med fokus på hårdt arbejde og målbare resultater.

Læs også: 6 gode råd til intern kommunikation

Det er tilladt at stikke næsen frem
At blive kendt som en arbejdsplads og virksomhed, der er drevet af medarbejdere i meget højt gear kræver, at der i kommunikationen kan henvises til faktisk opnåede resultater. Som alle andre foretager high achievers selvfølgelig en del research, og hvis der er for langt fra virksomhedens budskaber til de opnåede resultater, mister kommunikationen sin troværdighed og pondus. Og jo: hullerne bliver opdaget!

Derudover kræver det, at man tør stå ved, hvem man er som virksomhed – og hvem man gerne vil have ind i folden. High achievers falder ikke for letkøbte reklamebudskaber. Men de tiltrækkes af stærke kulturer, der hylder de værdier, de selv er drevet af. Og dét er der jo ingen grund til at skjule. Også selvom det kan betyde, at andre målgrupper vil vælge virksomheden fra.

Det er trods alt vigtigere at få de rigtige end at stille alle tilfreds.