single

Quick guide til en god jobansøgning

At skrive jobansøgninger er faktisk en ret sjov disciplin. For det gælder – som i alt andet kommunikation – om at tilpasse dit budskab til din målgruppe. Og opgaven er i bund og grund enkel. Du skal vække deres appetit og huske, at jobsamtalen ikke er slutmålet i sig selv. Giv derfor nok af dig selv til at fremstå attraktiv, og gem et par esser i ærmet til at styrke din position i kandidatfeltet ved jobsamtalen.

Kortlæg dine styrker i relation til jobbet
Jobannoncen er dit vindue ind til den hverdag, du kan få. Begynd derfor med at nærlæse den. Og læs den så igen. Og igen. Og igen. Bryd jobbet ned i de arbejdsopgaver, der følger med, og lav en liste, hvor du matcher dem med dine kompetencer og erfaringer. Analyser formuleringer, og brug dit netværk til at spore dig ind på, hvorfor virksomheden har beskrevet jobbet, som de har gjort. Ofte er der en sammenhæng mellem måden, virksomheden kommunikerer på, og kulturen, du bliver en del af.

Kend virksomheden og din læser
De undersøger stensikkert din digitale tilstedeværelse. Og du kan sagtens gøre det samme. Brug fx Google og LinkedIn til at researche på kontaktpersonen fra jobannoncen. Det giver dig en indikation om, hvem du skriver til. Støvsug også virksomhedens website, medierne og dine øvrige digitale græsgange for viden om deres arbejdsplads, strategi, løsninger, produkter, kunder m.m., der gør, at du kan leve og skrive dig ind i din læsers hverdag.

Den virkede sidst. Så virker den nok ikke igen
Recycling er oppe i tiden. Men det virker altså ikke i jobansøgninger – eller på CV’et for den sags skyld. For din ansøgning er en gylden mulighed for at skrive dig selv ind i virksomhedens fremtid. Fortæl, hvordan du vil udfylde jobbet – både nu og på sigt. Præsenter dine ambitioner på virksomhedens, jobbets og dine egne vegne. Og brug det kendskab, du har opbygget til jobbet og virksomheden, til at give konkrete eksempler på, hvordan du med dine kompetencer vil løse arbejdsopgaverne i jobbet.

Kæd eksemplerne sammen med dit CV og dine erfaringer fra lignende arbejdsopgaver. Skal du fx arbejde med Employer Branding, styrker det dit kandidatur, hvis du beviser, at du har øget eNPS’en på din nuværende arbejdsplads med 25 procent. Kort sagt. Vis, at du forstår og kan dække de behov, virksomheden har – og vil få i fremtiden.

Skriv til din læsers hoved, hjerte og hænder
Du kan ikke kede folk til begejstring. En ‘killer’ jobansøgning skal derfor ramme din læser lige i solar plexus. Brug din research til at finde en stil og tone, der taler til din læsers fornuft såvel som følelser. En god øvelse er at skrive ned, hvad du gerne vil have din læser til at tænke, føle og gøre, når han eller hun har læst din ansøgning. Når du så har skrevet ansøgningen, kan du teste den af på betroede i dit netværk, der matcher din læser.

‘Keep it simple’. Hvis du ikke selv forstår, hvad du skriver, gør din læser heller ikke. Du lyder langt klogere, hvis du kommunikerer forståeligt og uden passiver, fremmedord og indskudte sætninger.

Ring (kun), hvis du mangler info
Du styrker ikke chancen, for at dit navn bliver husket, bare fordi du har talt med kontaktpersonen på jobannoncen. Ring derfor kun, hvis du mangler info til at vurdere, om jobbet er det rette for dig. Og planlæg, hvad du vil sige, og hav spørgsmålene klar på forhånd. For forestil dig, hvor mange håbefulde ansøgere, der skriver og ringer til kontaktpersonen.

Ha’ styr på dine bilag, når du sender ansøgningen
Du vil ofte blive bedt om at skulle sende relevante eksamenspapirer, CV og den slags med din ansøgning. Gør dig selv en tjeneste, og sørg for, at dine bilag er strømlinede. Opdater dit CV løbende, så det er ready to go. Og eksporter det altid som en pdf, så du er sikker på, det ikke kun ser rigtigt ud, når du sender det, men også når modtageren kigger på det.

God fornøjelse og ‘go knock ’em over’ med din ‘killer’ ansøgning.

Andreas Jørgensen

aej@coreworkers.dk Linkedin profil Mere om forfatteren
Andreas Jørgensen er seniorrådgiver og uddannet cand.merc.(kom.) fra Copenhagen Business School. Som enhver stærk rådgiver er Andreas lige så fokuseret på at skabe målbar effekt som gennemtænkte løsninger.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld