single

Det gode afslag

Du har muligvis prøvet det selv, eller også kender du en, som har. Du har fundet drømmejobbet, brugt masser af tid og hjerteblod på at skrive ansøgningen og sendt den afsted med spænding i maven. Tjekket din mail igen og igen. Og… Så ingenting. Du hørte aldrig fra virksomheden. Hvor er det dårlig stil. Og utroligt dumt af virksomheden. Måske skal du som virksomhed ikke bruge kandidaten i dag, men det skal du måske i morgen – som kunde eller som kandidat til en anden stilling. Og hvad med den vragede kandidats netværk, som hører om den dårlige oplevelse? Det kan gøres bedre.

Nedprioriteret ansøgerkommunikation giver bagslag
Vi er efterhånden alle sammen med på virkeligheden om, at vi lever i en tid, hvor der er kamp om at tiltrække de dygtigste medarbejdere. Derfor kan man undre sig over det manglende fokus, der er på at skabe god ansøgerkommunikation. I gennem årene har vi erfaret, her hos core:workers, at virksomheder nedprioriterer kommunikationen med ansøgerne, der ofte må finde sig i lange svartider og uklare meldinger om forsinkelser. Hvis ansøgerne da ikke bliver helt glemt og aldrig hører noget. Set fra ansøgernes perspektiv er den situation ganske uacceptabel.

Pointen er, at den situation faktisk også burde være uacceptabel for virksomheden. I vores optik er en ikke-egnet kandidat til en given stilling lige så vigtig som en egnet. En ikke-egnet kandidat skal nemlig fortsat opfattes som ambassadør for virksomheden, der vælger virksomhedens produkter frem for konkurrentens. En ikke-egnet kandidat har fortsat et stort netværk med kandidater, der kunne være relevant for virksomheden. Og en ikke-egnet kandidat, kunne jo være egnet til en anden stilling i virksomheden, så hvorfor ikke bevare en god relation, så virksomheden kan kontakte kandidaten en anden gang?

Du kan vinde med præcis kommunikation
Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være så svært. Eksempelvis kan du starte med at kortlægge jeres eksisterende kommunikationsflow til og med ansøgere. Lige fra de første diskussioner om nyansættelse og publikationen af jobannoncen til de konkrete kontaktpunkter med ansøgerne: Hvordan ser jeres afslagsmail ud? Hvordan håndterer I spørgsmål og henvendelser fra ansøgere, I ikke ønsker at gå videre med? Hvordan formulerer I jeres ’Du skal til test’-mail? Og hvor langt tid går der fra henvendelser til svar?

Få styr på fundamentet for jeres ansøgerkommunikation først. Og gå derefter i gang med at forbedre jeres flow. Og jo: Det kan altid blive lidt bedre. Sørg for, at ingen ansøgere nogensinde bliver glemt. Svar hurtigt, præcist og ærligt, så alle ansøgere har lyst til at blive kontaktet af jer en anden gang.

Skil jer ud med de bedste afslag 
Hvorfor ikke implementere en ambition om at blive kendt som den virksomhed, der håndterer ansøgere og afslag mest professionelt? Vores erfaring siger, at mange virksomheder mangler fokus på dette i dag, så her har I en mulighed for at komme helt i front og shine. Det behøves ikke at være kompliceret, men til gengæld virkelig noget, der giver goodwill hos ansøgere og derigennem er med til at styrke jeres employer brand.

I stedet for det indholdstomme afslag, kan I fx være den virksomhed, der giver de mest kvalificerede afslag? I kan fortælle, hvorfor ansøgeren ikke kom i betragtning og gå i dybden med forklaringen, så vedkommende har en bedre chance næste gang. Er det profilen, den er gal med? Den manglende erfaring? Hvis I også kan flette ind, hvad ansøgeren måske kunne have gjort i stedet, er I ved at være der, hvor et afslag faktisk kan være en wow-oplevelse for ansøgeren – og et afslag ansøgerne rent faktisk kan bruge senere hen. Vi er godt klar over, at det kræver, at I bruger mere tid på afslagene og kræver selvfølgelig en tæt dialog mellem HR og den ansættende leder. Men tænk på, hvor opbyggende det er at få at vide, hvordan man kan blive bedre og hvor godt et indtryk I efterlader hos ansøgerne.

Som ansøger kan man føle, at ansøgningen sendes til en ansigtsløs mastodont. Her kan I score point ved at fremstå menneskelige og udvise forståelse. Som ansøger er man vant til at ’duer ikke, væk’-afslag. Derfor bør I overveje, om ikke det var en god investering at bruge tid på kvalificerede afslag, der gør ansøgerne klogere.

God ansøgerkommunikation er god kundeservice
Betragt opgaven som en slags opfølgende kundeservice, hvor netop det at levere mere end kunden forventer er med til at give dem en god oplevelse. Ansøgere forventer dybest set ikke meget mere end en standardmail med formuleringen ‘Tak for din henvendelse. Vi har haft et felt af dygtige ansøgere, og vi beklager, at du ikke er blandt dem, vi er gået videre med.’ Netop derfor er der lavt hængende frugter at høste her, hvis I sigter højere og er parate til at bruge tid på at tage jeres ansøgere og dermed også ambassadører seriøst.

En virksomhed, der kommer sine ansøgere i møde, opfattes som en arbejdsplads, der tager sine medarbejdere alvorligt. En der lader dem vente, er en, der er ligeglad. Den konklusion er nærliggende.

Jobannoncer   //   Onboarding   //   Rekruttering   //   Strategi 

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld