single

Få Google til at elske dit jobsite

Google er kongen. Det er her kandidater starter og slutter deres søgen efter interessante nye jobudfordringer. Derfor bør det også være et vigtigt nedslagspunkt i virksomhedens bestræbelser på at optimere rekrutteringsindsatsen. Men hvordan er det lige, man får Google til at elske ens jobsite? Er det ikke en mere eller mindre okkult videnskab, som ingen dybest set forstår? På en måde, jo. Men der er alligevel et part gode tommelfingerregler, virksomheden med fordel kan arbejde ud fra.

Google elsker originalt content
Og derfor er der stadig al mulig grund til nidkært at poste nyt materiale på jobsiderne og få dem til at leve ligesom resten af virksomhedens hjemmesider. Google vil egentlig gerne elske jobsiderne, men har ofte svært ved at finde noget elskeligt ved dem, fordi de ofte fungerer som digitale kirkegårde i stedet for den introduktion til virksomheden, de burde være. Kig på din egen virksomheds jobsite. Er design og funktionalitet lige så godt her som på resten af webuniverset? Ofte er virkeligheden den, at brugerne ikke bliver guidet igennem karrerieremuligheder, men skal finde dem selv. Og hvis I har en aftale med et onlinerekrutteringssystem, er der en god chance for, at jobsidens ”rugbrød” (læs: de nyopdaterede vacancies) ligger på fremmede domæner, hvilket kun besværliggør brugerens arbejde. Og dermed (og dét er vigtigt) også Googles arbejde.

Sammentænkning virker
Det vigtige er at tænke employer value proposition, webstruktur og social media-rekruttering på én og samme tid. I stedtet for at begynde at lappe det hele sammen, når først den ene dårlige beslutning tager den næste. Google vægter kvalitetsindhold højere end fx indhold på de forskellige jobbørser, men det er klart, at der virkelig skal arbejdes seriøst med indholdet, hvis virksomhedens hjemmeside skal slå de store karrieresites. Det betyder:

  • Fokus på interlinking af ledige jobs og relevante undersider (tænk Amazon: brugere der købte denne bog, købte også denne cd).
  • Fokus på hvad brugeren oplever, ikke hvad virksomheden oplever (folk der ikke har været ansat i 10 år kender ikke den interne sprogbrug og er interesserede i konkrete jobmuligheder).
  • Fokus på sharing (giv brugerne mulighed for at dele content ved at integrere social media-plugins på kvalitetsindhold, der har en reel dele-værdi).
Employer Branding   //   Jobannoncer   //   Karrieresite   //   Rekruttering 

Jesper Munch Toldam

jtd@coreworkers.dk Linkedin profil Mere om forfatteren
Jesper Munch Toldam (f. 1975) er oprindeligt cand. mag. i engelsk og filosofi, men har arbejdet i bureauverdenen siden 1996. Først med public relations, siden med product branding og BtC, før det hos core:workers blev til en karriere inden for strategisk job- og medarbejderkommunikation. Jesper er som kreativ chef ansvarlig for, at løsningerne er både innovative og effektive, så de skaber den ønskede værdi for kunderne.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld