single

Employer Branding i kamp for vores opmærksomhed på medieslagmarken

Diamanten (Danish Internet Award) har i dag offentliggjort årets shortlist. Blandt et urimeligt stærkt felt af nomineringer er det fraværet af projekter og løsninger inden for Employer Branding og Talent Attraction, der fangede min opmærksomhed. Er det overraskende? Nej, egentlig ikke.

Den klassiske reklamebranche er stadig et skridt foran, når det gælder originalitet og kreativitet. I stedet for at fokusere på forklaringer som budgetstørrelser, målgrupper og den organisatoriske forankring inden for medarbejderkommunikation – hvor sande de end måtte være – skal og bør bureauer som core:workers såvel som konkurrenter, kunder og samarbejdspartnere tage udfordringen op.

Opmærksomhed er en kamp med mange spillere

Vores målgrupper er i dag forbrugere, borgere og medarbejdere på samme tid. Uanset hvilket medie vi kommunikerer til og med dem på. Marketing er rykket ind på LinkedIn med produktkommunikation, og HR deler jobopslag på Facebook.

Employer Branding og Talent Attraction ligger i åben krig med alle andre kommunikationsdiscipliner om at tilkæmpe sig modtagernes opmærksomhed.

Min kollega, Trine Funder, forklarer: ”Vores Employer Branding og Talent Attraction kampagner viser ret entydigt, at kandidaterne lige så vel kan befinde sig på Facebook og Instagram som på LinkedIn. Men det afgørende for kampagnens effekt er, at kunderne forstår, at deres kommunikation konkurrerer mod alt fra kommercielle kampagner som fx ’Do it forever’ til ren underholdning og opslag fra venner og familie”.

Originalitet og kvalitet kræver fælles forpligtigelse

Virksomheder, der vil kunne tiltrække medarbejdere fra den attraktive pulje af passive kandidater, er nødt til at være ’top of mind’, når kandidaten i et svagt øjeblik åbner tanken om et jobskifte på klem. Det kræver først og fremmest, at virksomheden er på lystavlen allerede inden, kandidaten bliver jobsøgende. Når kandidatens sult er vækket, skal virksomheden kunne følge op med en relevant invitation til dialog.

Employer Branding er virksomhedens langsigtede arbejde med at være ‘top of mind’ hos de rette kandidater, mens Talent Attraction griber direkte ud efter de rette kandidater, når lyst møder behov.

Både Employer Branding og Talent Attraction skal fænge og fange kandidaterne, når de bevidst eller ubevidst vælger, hvad de bruger deres dyrebare tid på. For at kunne konkurrere på lige vilkår med kommercielle produktioner som ’Alt det vi deler’ og ’The DNA Jouney’ handler det om at prioritere kreativitet og originalitet i kommunikationen.

Lad os sammen forpligte os til at hæve bund- såvel som topniveauet for den kommunikation og de koncepter, vi udvikler og sender i retning af potentielle og nuværende medarbejdere.

Employer Branding og Talent Attraction er bagude på nomineringer, men kampen for vores opmærksomhed på medieslagmarken er langt fra tabt.

I core:workers bringer vi erfaring, kompetencer og kreativt til bordet. Men vi har brug for endnu flere kompetente medspillere med mod, ressourcer og ikke mindst tillid til, at vi sammen kan vende og vinde kampen om kandidaternes opmærksomhed.

Awards   //   Employer Branding   //   God kommunikation   //   Strategi 

‘Employer Branding i kamp for vores opmærksomhed på medieslagmarken’ er oprindeligt publiceret på LinkedIn Pulse. Har du kommentarer til artiklen eller vil du deltage i debatten, kan du klikke ind på den oprindelige artikel her.

Andreas Jørgensen

aej@coreworkers.dk Linkedin profil Mere om forfatteren
Andreas Jørgensen er seniorrådgiver og uddannet cand.merc.(kom.) fra Copenhagen Business School. Som enhver stærk rådgiver er Andreas lige så fokuseret på at skabe målbar effekt som gennemtænkte løsninger.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld