single

Den måske-næsten-lidt-for sjove fakta-employer-branding-kampagne

Fakta har under snart-forhenværende-flinkeste-direktør Niels K(arstensen) officielt sat sig målet at blive Danmarks flinkeste dagligvarekæde. Det afspejler sig i deres generelle markedsføring, i stigende medarbejdertilfredshed, en sejr i Søndagsavisens servicetjek i november, og nu altså også i annoncen for hans afløser.

I core:workers er vi vilde med alle nye, modige tiltag på rekrutterings- og employer branding fronten. Men vi kan ikke lade være med at spørge os selv, om ikke fakta/Coop ville gøre sig selv en tjeneste ved også – et eller andet sted – at introducere nogle mere formelle krav til kandidaten. Medmindre en hær af search and selection folk allerede har travlt med at ringe netværkene tynde – og denne annonce mere er henvendt til faktas medarbejdere (nå ja, og forbrugere: 24 stk. Kronelys til flinke 24,- anyone?) Faktum er i hvert fald, at der ingen steder findes et reelt jobopslag.

Ifølge den senest indrykkede annonce skal kandidaten blandt andet være god til at bage (gerne muffins). Men hvis Coops bestyrelse minder bare lidt om vores, er vi ret sikre på, at de vil være mere interesserede i, hvad der står i Excel-arkene, end hvad der ligger på tallerkenen, når den næste-nye-superflinke-direktør skal redegøre for året, der gik. Hvor mange muffins skal der til for at sluge et halvsløjt resultat?

Og hvor bjergbestigning sikkert giver masser af gode anekdoter til julefrokosten, og et helikopterpilotcertifikat sikkert også kan vise sig nyttigt i et scenario, vi ikke på stående fod helt kan forestille os (udbringning af gær under generalstrejker? Nedkastning af dagligvarer når det kniber med online-levering?) vil vi ikke udelukke, at et par af punkterne i annoncen kunne være brugt bedre på at formulere bare et eller to mere relevante krav til den næste direktør. Om ikke andet så for at være flinke overfor dem, der skal læse de ansøgninger, der dumper ind i mailboksen til jegmeneratjegerdanmarksmåskeabsolutflinkestefaktadirektørafløserefternielsk@fakta.dk

Nå ja, nu vi er ved mailadressen: hvad skete der med at gøre det nemt for folk at søge?

Afslutningsvis kan vi heller ikke lade være med at tænke på, hvilket lys en kommende kandidat skal se sig selv i, inden han eller hun søger. Det kræver sin person at sætte sig i spidsen for en virksomhed med ca. 9000 medarbejdere. Nok også mere end blot at have modet og evnen til at stille sig op foran et kamera og være sjov og flink. Spørgsmålet er, om kandidater med det CV, der skal til for at lykkes med at færdiggøre den økonomiske turnaround, Niels K retfærdigvis kun har påbegyndt i fakta, har lyst til en stilling, hvor de fra start er castet som praktikant. Kan en stilling i Niels K’s flinke skygge virkelig tilbyde dem noget?

I core:workers afventer vi spændt, hvordan kampagnen videre udfolder sig, lykønsker fakta med deres mod og eventyrlyst og deres bureau med at sælge kampagnen ind – og glæder os til at de aflægger regnskabet for dens resultater i det nye år.

Fakta søger den ’næste nye måske absolut flinkeste fakta direktør afløser’ med start i en fart. Det gør de blandt andet med net-film og helsidesannoncer i Børsen, hvoraf den anden udkom mandag 14/12 2015.Fakta søger den ’næste nye måske absolut flinkeste fakta direktør afløser’ med start i en fart. Det gør de blandt andet med net-film og helsidesannoncer i Børsen, hvoraf den anden udkom mandag 14/12 2015.

Ambassadør   //   Employer Branding   //   Film   //   God kommunikation   //   Intern kommunikation   //   Jobannoncer   //   Ledelse   //   Medarbejdermotivation   //   Rekruttering   //   Sociale medier   //   Storytelling   //   Strategi   //   Værdikommunikation 

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld