Hvert år bliver mere end 800.000 jobs besat i Danmark, og i mere end en tredjedel af tilfældene er den nye medarbejder enten helt grøn eller én, der kommer fra ledighed. DA’s nyhedsbrev Agenda offentliggør analysen i dag.

Det private erhvervsliv er ikke en lukket fest
Tallene taler sit tydelige sprog: Der er muligheder for alle. Også selvom man som jobsøgende har nul erfaring på arbejdsmarkedet. Det kunne tyde på, at kompetencer, viden og timing er de afgørende parametre:

“Dimittenders ledighed knækker normalt inden for et år. Jobmarkedet er således ikke en lukket klub for de nyuddannede. De skal nok finde job og bide sig fast på arbejdsmarkedet, “ siger arbejdsmarkedschef Johnny L. Madsen fra Frederiksberg Kommune til Agenda.

Læs også, hvorfor veteranbiler kan være helt moderne

Øget mobilitet = større krav til virksomhederne
Virksomhederne har gode muligheder for at tilknytte nyt blod og nyt talent, hvis de evner at positionere sig over for den store gruppe af nyuddannede kandidater.

Men markedsføringsindsatsen må aldrig resultere i det-er-det-de-unge-vil-have kommunikation. Hvis det sker, knækker virksomhedens employer brand nemlig over i to halvdele, og i stedet for at binde kultur og kommunikation sammen kan den ikke-strategiske kommunikation ende med at gøre det modsatte.

Læs også om intern kommunikation i DR

Intern og ekstern kommunikation hænger sammen
Virksomheden styrker sit employer brand ved at afstemme den interne og eksterne kommunikation, således at den kultur medarbejderne lever i (og af) også er den, der bliver troværdigt kommunikeret udadtil.

Et employer brand skal være stærkt nok til at kunne imødekomme både helt unge kandidater og garvede professionelle. Derfor kan en ideel employer branding-proces se sådan her ud:

1) Analyse og kortlægning af identiet, profil og image
2) Analyse af ønsket employer brand
3) Fokus på GAP, styrker, svagheder, muligheder og trusler
4) Udvikling af budskaber og eksekvering

Ofte kan det sværeste ved et employer brand-projekt være at få overblik over, hvad der skal gøres – og hvem der er ansvarlige for delivery af de forskellige milestones. Derfor er det altid en god ide at få hjælp til dén del.