single

Brister social media-boblen?

Er du også ved at være træt af at høre om social medias fortræffeligheder? Føler du trætheden melde sig, når en kollega entusiatisk fortæller dig om det seneste ”bevis” på Twitters fortræffeligheder? Håber du inderst inde at der snart er nogen – som den ærlige lille dreng i Kejserens nye klæder – der tør stille sig op og sige, “men vis mig lige, hvordan det virker smart-ass?” Så har du det lidt lissom os.

Tallene er der, lad os nu komme i gang
For selvom det er ubestrideligt, at social media i en vis forstand er lig med et hav af smarte muligheder for at interagere med kunder, samarbejdspartner venner, kolleger og potentielle medarbejdere, er det i vores øjne ligeså ubestrideligt, at der er en risiko for, at hypen kan ødelægge festen. Hvorfor? Fordi der er en massiv overvægt af websider, blogs og konsulenttalk, der glorificerer udviklingen og henviser til empirisk validerbare fakta om brugere, tweets og statusopdateringer. Og en tilsvarende massiv mangel på cases om, hvad der egentlig virker og hvad virksomhederne egentlig bruger de sociale medier til. I hvert fald på employer branding-området.

Og selvom det muligvis er rigtigt, er det netop udtalelser som Ofer Guettas (fra IBM), man kan blive helt træt af: “The explosive growth of social media shows that people are increasingly wired to use technology to communicate and collaborate in this way. The successful business of the near future will be one that harnesses this trend to deliver improvements in products and services, as well as the customer and employee experience. At the same time, it can expect to realise substantial efficiencies in its business.”

Teknologien er der. Brugerpenetrationen er der. Tallene er der. Nu skal vi altså i gang.

Præg debatten
Ja ja, vi ved godt, at der selvfølgelig ind i mellem er en virksomhed, der rent faktisk har formået at gøre deres facebookside spændende for nye medarbejdere. Eller en der har formået at ramme folk på Linkedin. Men helt ærligt: Vi mangler nogle flere beviser på, at social media fungerer i employer branding-øjemed. Er virksomhederne for dårlige til at se mulighederne og gå efter dem? Er bureauerne for dårlige til at inpirere dem? Er der for meget arbejde i det i en tid, hvor jobmarkedet er et sælgers marked alligevel? Vi opfordrer dig hermed til at komme med forklaringer, være uenig og dele de gode eksempler med os og employerbranding.dk’s læsere. Send dem ind, og lad os få gang i diskussionen.

Tænk, før du tweeter
Men vi er ikke færdige endnu: Pointen er nemlig ikke, at social media ikke virker. Pointen er, at der skal noget mere og noget andet til end banal fascination af brugervækst, før de sociale medier virkelig får en rolle at spille. Først og fremmest skal social media grundlæggende tænkes som en kanal, som alle andre kommunikationskanaler. Det vil sige, at man er nødt til at have et veldefineret budskab og en viden om, hvem man gerne vil, før man går social. Akkurat som man gør, når man skriver en kronik, et debatindlæg eller briefer reklamebureauet på det næste tv-fremstød. Man bliver ikke en succes på social media, blot ved at være der. Det handler (som altid) om at tilbyde brugeren noget, der giver ham værdi. Noget han kan bruge til noget. Ellers ender de gode intentioner som en uopdateret facebookside.

Jesper Munch Toldam

jtd@coreworkers.dk Linkedin profil Mere om forfatteren
Jesper Munch Toldam (f. 1975) er oprindeligt cand. mag. i engelsk og filosofi, men har arbejdet i bureauverdenen siden 1996. Først med public relations, siden med product branding og BtC, før det hos core:workers blev til en karriere inden for strategisk job- og medarbejderkommunikation. Jesper er som kreativ chef ansvarlig for, at løsningerne er både innovative og effektive, så de skaber den ønskede værdi for kunderne.

Nyhedsbrev

Artikler, interviews, trends og best-practice direkte i din inbox.
tilmeld