Skal du og dine kolleger ud og møde potentielle medarbejdere på årets karrieremesser? Vi har samlet seks af vores bedste råd til, hvordan du får styr på standen fra ende til anden, inden I står ansigt til ansigt med håbefulde og velforberedte “hvorfor skal jeg så lige vælge jer”-kandidater.

1. Skab et strategisk fundament
Vi møder stadig virksomheder, der deltager på karrieremesser, fordi “det gjorde vi jo også sidste år – og det er nu meget rart at komme lidt væk fra kontoret”. Kan de argumenter bakkes op af målbar effekt på relevante KPI’er, er det helt i orden. Men mangler I KPI’erne, så start med at formuler velbegrundede svar på de klassiske hv-spørgsmål: Hvorfor deltager vi på karrieremessen? Hvad er succeskriterierne for vores deltagelse? Hvem vil vi have i tale? Hvad vil vi gerne have dem til at tænke, føle og gøre både før, under og efter messen? Hvilke krav er der til standens størrelse og mobilitet? Hvilke budskaber og andre kommunikationskanaler, skal standen spille sammen med?

2. Træd frem fra mængden
På karrieremesser kæmper I en hård kamp om de besøgendes gunst. Sørg derfor for, at I har et ‘és i ærmet’, der får jer til at stå ud fra mængden. Overrask fx med et flot eller stemningsfuldt visuelt udtryk, en spændende duft eller noget helt skørt og uforudsigeligt. Hold dog for øje, at jeres és både er relevant for målgruppen og matcher jeres overordnede profil som virksomhed.

Læs også: 11 messestande vi husker fra Træftpunkt HR 2014

3. Gør det let at indgå i dialog
Gør det ufarligt og uforpligtende at indgå i dialog med jer. Det kan være i form af en udfordrende konkurrence, en skør gimmick eller en smagsprøve på jeres produkt. For kandidaterne kan det være rart, hvis de har noget at ’gemme’ sig bag ved, når de træder ind på jeres messestand. Det kan fx være en stander med postkort, detaljer på væggene eller noget andet, som de kan engagere sig med, hvis de ikke er klar til at gå i dialog med jer fra start.

4. Lad andre dele dit budskab
Hvis du kan få dine besøgende på messestanden til at dele dit gode budskab, er du rigtig godt på vej! Sørg for at skabe en fortælling, som er let at fortælle videre. Det kan du fx gøre ved at give dine besøgende en fysisk gimmick, der overrasker eller fremkalder “sådan en vil jeg altså også ha'” reaktioner hos andre besøgende. Du bør også opfordre dine besøgende til at dele billeder af din messestand og dit budskab på de sociale medier. Det kræver, at du har noget, som de besøgende har lyst til at tage et billede af og dele med deres netværk. Det, der typisk bliver delt, er flot, lækkert eller virkelig sjovt. Husk at fortælle, hvilket #hashtag den besøgende skal bruge, så du også på de sociale medier har en tydelig afsender på dit budskab – og mulighed for at vise og glæde dig over, hvad der er blevet delt, når du kommer tilbage til kollegerne på kontoret.

5. Få skabt og samlet leads
I deltager på karrieremesser for at komme i kontakt med potentielle medarbejdere. Med deres kontaktdata og tilladelse til, at I må kontakte dem efter messen, skaber og udbygger I jeres rekrutteringspipeline. Gør det gerne på en elegant måde, der giver en god portion “what’s in it for me” for kandidaterne. Brug fx features, som forbinder den besøgende og dig på de sociale medier, eller klassikere som nyhedsbreve eller attraktive præmier i en konkurrence (husk, at oplys vinderne om eventuel skattepligt).

6. Giv de besøgende en reminder
Lykkes det ikke at få den besøgendes kontaktoplysninger, er det næstbedste, at han eller hun bliver mindet om dig og din virksomhed, når de kommer hjem fra messen. Dit visitkort er naturligvis selvskrevet i den sammenhæng. Men hvad med at give den besøgende noget, som han eller hun faktisk bruger hver dag? På den måde bliver dine besøgende ved med at huske dig. Det vigtigste er, at reminderen kan knytte an til din virksomhed – om det er en kuglepen, noget så old-school som en kalender eller en iPhone-holder, et sadel-overtræk til cyklen, en stress-bold eller en æske kontor-pebermyntepastiller er mindre vigtigt. Vær opfindsom og tænk i reel nytteværdi og relevans for din målgruppe.

Har du uddybende spørgsmål til vores seks gode råd – eller noget helt syvende, som du gerne vil have kvalificeret sparring omkring, så er du velkommen til at kontakte os på info@coreworkers.dk.