Starten er gået for et år, der byder på store udfordringer og masser af muligheder for hæder og ære for de virksomheder, der forstår at positionere sig rigtigt over for medarbejderne. Men hvor skal man starte? Og er det ikke bøvlet at komme i gang? Egentlig ikke. Her er 5 hurtige bud på, hvad du kan gøre. Sæt iværk!

1) Udnyt mulighederne i public relations
Hvis ikke I allerede arbejder strategisk med PR, er 2014 året, hvor I skal i gang. Det behøver ikke være en forkromet løsning med ansættelse af dyre PR-bureauer, men overvej, hvor mange gode historier I som virksomhed er med til at skabe. Og sørg for, at pressen – og strategisk vigtige interessenter i det hele taget – bliver præsenteret for dem. Historier om nye produkter, om miljøstandarder og om ansættelser kan alle sammen bruges til at skabe eller vedligeholde opfattelsen af virksomheden som arbejdsplads. Og en produktlancering siger altså “innovation” på en temmelig overbevisende måde.

2) Få alle med
Topledelsen er vigtig for virksomhedens ry og rygte. Men 2014 bliver året, hvor medarbejderne får en vigtigere og vigtigere rolle. Deres historier kan være lige så gode til at underbygge virksomhedens EVP. Din opgave er at identificere dem, der gerne vil være med til at løfte opgaven. Spot ambassadørerne, ildsjælende. Og gør det let for dem at komme af med deres historier. Dagbøger, blogs, Facebook-sider og LinkedIn. Der er masser af muligheder – og du kommer længst ved at have overblikket og høste de lavthængende frugter fra dine kolleger. Og husk: Der er ikke noget mere overbevisende end en troværdig medarbejder, der med en personlig vinkel får formidlet alt det, der ligger i jeres strategi, vision og værdier. Uden brug af PowerPoint.

3) Tænk som en ikke-ansat
Det lyder måske som en no-brainer, men indsaml og gennemgå al jeres medarbejderkommunikation (både on- og offline) og find ud af, om det rent faktisk taler til mennesker, der ikke er ansat i virksomheden endnu. Ofte er medarbejderkommunikation præget af inside out-tankegang, intern begrebsjonglering og formuleringer som ikke er gennemskuelige for folk, der ikke har 10 års erfaring. Fat overstregningstuschen, og afsæt tid til en læsedag, så du kan indsamle alle de relevante eksempler. Timerne er godt givet ud.

4) Gennemgå standarder
Mennesker vælger ikke arbejde og karriere ud fra løn og pensionsordninger. Men det betyder nu alligevel pokkers meget! Derfor kan det være en rigtig god ide at vide, hvordan din virksomhed står i forhold til jeres konkurrenter på markedet. Er lønningerne bedre eller dårligere? Er der gratis internet? Og hvordan med hjemmearbejdspladserne? Det er en god ide at vide, præcis hvordan I står – så du har fast grund at stå på, når du skal modbevise medarbejdernes forestilling om, at græsset er grønnere på den anden side. Eller fortælle dem, at det de får, faktisk er bedre end det, de andre får. Viden slår fornemmelser.

5) Åbn portene
Hvis ikke I allerede har åbnet dørene på de sociale medier, er 2014 året, hvor det skal gøres. Det behøver ikke være svært at bygge en LinkedIn-profil eller en Facebook-side, som ikke-medarbejdere kan bruge som supplement til den officielle hjemmeside, når de er nysgerrige efter at finde ud af, hvordan det er at arbejde hos jer. Det er faktisk ikke et spørgsmål om at have eller ikke at have, for brugerne forventer, at I arbejder med jeres (sociale) profil. Derfor er I nødt til at være tilstede. Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang, er denne artikel et godt sted at starte