Hvert år i august løber 200.000 danskere DHL-stafet i København, Aarhus, Odense eller Aalborg, og cirka ligeså mange deltager som heppere. Og dét er en gylden mulighed for alle, der arbejder med employer branding og medarbejderkommunikation!

Der skal nemlig hverken betales for indrykning eller clicks, når medarbejderne trækker i løbe-t-shirten, der eksponerer virksomhedens budskab for tusindvis af løbere.

En masse gule t-shirts skaber opmærksomhed. Hvordan ser din virksomheds DHL t-shirt ud i år?

Hvad gør sig godt på en t-shirt?
Sjovt nok findes der ikke en standardopskrift på, hvad der er en god overskrift på en DHL t-shirt. Men det er altid en god ide at sigte efter enten humor, aktualitet eller følelser.

Sidste år løb jeg selv DHL-stafet. Jeg husker særligt to t-shirts; ”Novo Nordisk løber for at ændre diabetes” og ”Jeg løber fra politiet” (hvor “fra” var streget over og erstattet med ”for”).

Mine to eksempler falder i henholdsvis den første og den sidste kategori, men der er ikke noget endegyldigt svar på, hvad der er rigtigt. Husk blot, at dit mål er at blive husket. Og det bliver man ikke, hvis man kommunikerer banaliteter, klicheer eller laaaaaaaaange politisk korrekte anglificerede firmaslogans eller bare et logo…

Læs også: 5 gode huskeregler når du skal skrive

På Børnehjertefondens løbe-t-shirt står der “Et hjerte for livet”. Et budskab der spiller på følelserne, og det er stærke sager.

Siger en DHL t-shirt overhovedet noget om din arbejdsplads?
Man kan ikke kommunikere sig til noget, man ikke er. Og en t-shirt er jo bare en t-shirt. Men alligevel. Når politiet har brugt tid på at gøre noget ud af det, fortæller det mig, at de er en organisation, der investerer i deres medarbejderes trivsel og sundhed. At de måske i virkeligheden har humor (det var ikke min umiddelbare opfattelse – undskyld på forhånd).  Og når alle deres medarbejdere gider at løbe med trøjen på, kan jeg mærke på en god måde, at de er parat til at stå på mål for Politiet som arbejdsplads. De er med andre ord medarbejderambassadører. Og det er den bedste anbefaling en arbejdsplads kan få.

#enstørrekontekst #huskdetnu
Når du har besluttet dig for at bruge DHL t-shirten som kanal for employer branding, så husk at tænke den ind i en større kontekst, så du får mest muligt ud af de penge, det koster at udvikle og producere t-shirten.

Skab noget hype om DHL-stafetten (og t-shirten) før løbet fx gennem interne konkurrencer (find på et budskab, afstemning om farven), lav et godt hashtag, der trykkes på t-shirten og som medarbejderne opfordres til at bruge på de sociale medier. Er der et særligt budskab på t-shirten, så giv dine medarbejdere et par stikord, så de ved, hvad de skal sige, hvis de bliver spurgt. Efterfølgende skal I selvfølgelig følge op på DHL-stafetten ved fx at uploade billeder, kåre vindere, skrive en artikel til intranettet osv.

Har du brug for hjælp til at finde på et effektivt budskab til jeres DHL t-shirt, så ring eller skriv til os via info@coreworkers.dk