Kan du huske #theworldstoughsetjob, der ramte de sociale medier for en måneds tid siden? Ellers skylder du dig selv at bruge de 4 minutter og 6 sekunder, den varer. For selvom den “bare” er en reklamefilm for en virksomhed der sælger fødselsdagskort m.m., er den også et eksempel på, hvor meget power der er i kombinationen video og jobkommunikation.

#worldstoughestjob

Derfor kan film betale sig
Filmen (som du kan se her) taler både til hjertet og til hjernen. En HR-mand markedsfører verdens hårdeste job over for mennesker, der har responderet på en jobannonce.

Men i virkeligheden er filmen en skjult hyldest til alverdens mødre, der hver dag står standby, altid er klar til at arbejde, aldrig har nogen pauser og hæver en løn på nøjagtig 0 kroner hver måned. Og derfor fortjener en tanke og et kort på mors dag, (som ganske givet er  større i USA end i Danmark, men pointen er jo god nok.)

Se hvorfor film slår tekst

Derfor rammer filmen plet
Men hvorfor er det lige, at den fungerer så godt, som den gør? Svaret er enkelt: Fordi den er både overraskende, relevant og rørende. Og dét kan langt de fleste virksomheder lære noget af, når de selv skal skabe video content til deres kanaler.

Se nogle af de film coreworkers har lavet her

Lektie nummer 1: Overrask dit publikum
For dig der sidder med ansvaret for at skabe og vedligeholde kommunikation til og med den brogede målgruppe af potentielle og eksisterende medarbejdere er det et supergodt tip at gå efter at overraske den, du gerne vil have til at se din film.

Drop klicheerne og ideen om blot at tænde kameraet, når din leder læser op fra sin PowerPoint-præsentation om jeres vision, mission og værdier. Dét overrasker sjældent, og det får jer ikke til at atå ud fra mængden. I stedet kan du komme ind til kerne af dit budskab ved at skære alt det politiske og politisk korrekte fra og foksuere på, hvad det egentlig er, du gerne vil sige. Logikken i filmen er jo soleklar i al sin enkelhed: Det er en fuldtidsbeskæftigelse at være mor -> man får ikke en krone for at være mor -> at være mor er verdens hårdeste job.

Læs også, hvordan du får du fat i de bedste af de bedste

Lektie nummer 2: Hav modet til at være relevant
Noget af det nemmeste i verden, når man laver videokommunikation, er at bygge en produktion op med skud af det arbejde, virksomheden udfører, krydret med glade medarbejdere at work og en voice over, der har været gennem så mange ledelses(s)lag, at den er tæt på at være klinisk renset for indhold.

Det er klart, at det er farligt at love for meget. Men det er også vigtigt at huske på, at man kan love for lidt. Netop derfor er det et rigtig godt udgangspunkt at insistere på at være relevant. Eller med andre ord: Have som ambition, at dit publikum skal have rigtig svært ved at trykke på det lille kryds oppe i hjørnet af vinduet. I eksemplet med the world’s toughest job sikres relevansen af moderrollen. For hvem af os har ikke en mor? Hvem af os burde ikke lige bruge en halv time på hende?

Lektie nummer 3: Gør det på en rørende måde
Følelser er fantastiske. Dit publikum vil have svært ved ikke at trække på smilebåndet eller finde lommetørklædet frem, hvis du evner at servere dine budskaber på en rørende måde. Det handler ikke om følelsesporno. Det handler om at tvinge dig selv til at finde eller opfinde en kontekst, hvor netop dit budskab også bliver noget, der får folk til at synke.

Og nej: Der findes ikke budskaber, der er så kedelige, at det ikke kan lade sig gøre. Salg af printerpatroner kan sagtens gøres rørende. Det samme kan en film, der skal vise, at Næstved Kommune mangler hjemmehjælpere. Alt det kræver er mod, fantasi og struktureret kreativitet.