Sådan tænker de fleste brugere. Desværre. Derfor er der store gevinster at hente ved at bruge jeres hjemmeside til aktivt at promovere karrieremuligheder. Brug et par minutter på at tjekke siderne igennem: Er det en spændende oplevelse at klikke på “jobs” i menuen, eller får man serveret klicheer forklædt som autentiske medarbejderberetninger?

Styrk karrieresitet nu, og byg stærkere relationer
Virksomhederne er nødt til at indse, at karriere er et produkt, der skal sælges på lige fod med alle de andre ting, virksomheden lever af at afsætte. Hvis man vil sælge noget, gør man klogt i at have en butik. I dag er den butik hjemmesiden.

Det er her, man kan give brugerne en mulighed for at trykke næsen mod ruden og give dem et indblik i kultur, værdier og konkrete arbejdsopgaver. Det handler om at bygge – eller rettere formidle – et univers, der gør det let for den besøgende at identificere sig med virksomheden og dens medarbejdere.

Læs også: Trim dit jobsite som en pro

Et karrieresite er også en invitation
Jo bedre I er til at vise, hvem I er, jo nemmere er det for brugerne at afkode, om de passer ind i forretningen. Ved at være ærlige up front får I på den måde hurtigt frasorteret uinteressante medarbejderprofiler. Eller sagt på en anden måde: Hvis I fx lever af at udvikle højteknologiske kabler og gerne vil udvide medarbejderstaben med dygtige teknikere, er det en god ide at bruge jeres teknikfascination i markedsføringen.

Ikke ved at sige, at I elsker teknik, men ved at vise det. Det er nu, de nørdede videoer skal bruges. Inviter trygt brugerne med backstage, og udnyt det, som I og de har til fælles. Nogle brugere vil takke nej til invitationen, men skidt pyt. De var nok aldrig blevet medarbejdere alligevel.

Se hvordan du får Google til at elske jeres karrieresite

Hvem skal så gøre hvad?
De folk der sidder med mest viden på HR-området, er ikke nødvendigvis dem, der “ejer” karrieresektionen af virksomhedens hjemmeside. Det kan være, at it gør det. Eller kommunikation.

Der er for meget tvivl og for lidt ansvar. Hvem ejer content? Hvem er systemansvarlig? Hvem skal gøre hvad? HR og marketing/kommunikation er gode til hver deres ting. HR ved fx mest om kandidater og processer, og marketing/kommunikation ved mest om, hvordan man iscenesætter og sælger budskaber. Men samspillet mellem medarbejderne kan være svært at få til at fungere, fordi de simpelthen er opdraget forskelligt. Dét problem kan kun løses gennem en åben dialog, hvor alle kort bliver lagt på bordet med det samme.

Sådan får du ingeniører og humanister til at besøge den samme karriereside

Virksomhedens employer brand skal iscenesættes på hjemmesiden, så det er vigtigt, at konceptet er fleksibelt, så I kan trække det i retninger, der er relevante for forskellige medarbejdergrupper med forskelige præferencer. Maskinmestre er typisk mere interesserede i at vide, at deres værktøj er i orden end at høre om virksomhedens CSR-strategi. Dén kan imidlertid være et stærkt salgsargument over for andre medarbejdergrupper.

VELUX’ employer brand samles fx op af formuleringen “Light up your career”, der ud over at forbinde medarbejderkommunikation med corporate brand er tilpas generel til, at den kan vinkles alt efter hvilken målgruppe, man vil have i tale. I det hele taget er segmenteret employer branding-kommunikation nøglen til en bedre karrieresektion på hjemmesiden. Brugeren skal føle sig talt til. Ellers bliver der ikke uploadet mange cv’er eller sendt mange ansøgninger.

Hvis man tør, er der store gevinster at hente ved at markedsføre sig på en anderledes måde end de andre.

Hvorfor er så mange karrieresites så dårlige?
Det kræver mod, vilje og tid at bygge og vedligeholde et godt karrieresite. Ofte mødes brugerne af stolte medarbejdere, der udtaler sig positivt om deres arbejdsplads, mens de står foran hovedsædet eller maskinparken i produktionshallen. Der er som sådan ikke noget forkert i det, men problemet er, at vi har set det tusind gange før.

Det er ikke fordi, der skal gå totalt Don Draper i den, men det er afgørende, at HR lærer at sælge drømme i stedet for job. Også på jeres jobsite. Målet skal være at give både eksisterende og potentielle medarbejdere et sug i maven. Vi skal have mere visuel kommunikation. Og udtrykket må hellere være for kort end for langt.