Antallet af nyudklækkede akademikere er steget med 55 procent i løbet af 10 år, skriver Danmarks Statistik. Men i stedet for at læne sig tilbage i stolen i HR-afdelingen, er det nu, de store tanker skal tænkes, udvikles og eksekveres, så kandidaterne får lyst til at starte karrieren i netop din virksomhed. Begynd med at indsamle viden. Nu.

En kvart million potentielle medarbejdere
Den netop offentliggjorte statistik viser, at 259.000 studerende var i gang med en videregående uddannelse sidste år, mens 59.000 forlod skoleåret 2012/2013 med et afgangsbevis i hånden.

Med en så markant stigning i potentielt jobsøgende siden 2003, skulle man måske tro, at de kvalificerede ansøgere vil komme af sig selv. Sådan er det bare desværre ikke. Uanset hvor mange kandidater, der er på markedet, og hvor velkvalificerede, de måtte være, er HR- og marketingfolket ude i virksomhederne stadig nødt til at gøre en indsats for at bygge relationer til de studerende. Ellers er der nemlig nogle andre virksomheder, der gør det.

Se eksempler på, hvordan man kan skabe en platform for medarbejderkommunikation

Du skal i gang nu
Målrettet kommunikation starter med hård viden, og som HR- eller kommunikationsmedarbejder har du alle tiders chance for at sætte dit aftryk på din virksomheds bundlinje. Du har nemlig unikke forudsætninger for at være med til at indsamle den viden, der senere hen kan/skal bruges i kommunikationen til og med jeres strategisk vigtige interessenter.

Find ud af, hvor kritiske jeres rekrutteringsbehov er, foretag de nødvendige analyser (eller få hjælp til det), og opbyg en base af viden, du kan trække på fremover. Og start gerne lidt lavpraktisk: Tag fx initiativ til et møde, hvor du og dine nærmeste kolleger kan diskutere frit, hvordan det går med rekruttering og fastholdelse i jeres virksomhed. Identificér nogle nøglepunkter, og sæt gerne tal på. Det gør det hele meget mere konkret (og spiseligt), når I går til ledelsen med jeres ideer.

Se hvordan, du rammer akademikere med din employer branding

Først viden, så payoff
Det, der burde være et rent slaraffenland for rekrutterende virksomheder, kan udvikle sig fra tagselvbord til latent hovedpine, når kvalificerede ansøgere ikke bidder på krogen og reagerer på jeres jobannoncer.

Det kræver nemlig både gode intentioner og skarp, målrettet kommunikation at tale ind i hjertet på de rigtige kandidater.

Læs også: Sådan skriver du en god employer branding tagline