Bliv bedre til rekruttering af talenter på 120 sekunder

LinkedIns publication Talent Trends 2014 analyserer mere end 18.000 ansatte for at få et bedre indblik i moderne menneskers tilgang til jobsøgning og karrierevalg (og for at gøre os andre så kloge, at vi bedre kan forstå og tiltrække de bedste af de bedste).
Download hele rapporten her.

Når det kommer til rekruttering af talenter, afslører LinkedIn Talent Trends 2014, at virksomhederne ikke skal regne med medarbejdernes loyalitet.

25 % af alle ansatte leder (altid) efter nyt job
Overraskende nok er hver fjerde fastansatte medarbejder altid på aktivt udkig efter sit næste job. Hele 45 % er friske på at tage en dialog med en recruiter, 15 % er i gang med at aktivere netværket. Kun sølle 15 % siger, at de ikke er interesserede i et nyt job.

Det er voldsomme tal og skræmmende læsning for virksomhedslederne. For det lugter langt væk af, at en stor del af medarbejderne ikke er nær så loyale, som ledelsen måske tror. Det betyder, at der er god ræson (og økonomi) i at investere i fastholdelse og engagement. For det er trods alt (næsten) altid billigere end at finde en ny medarbejder.

Det handler om at fastholde den følelse af forelskelse, der er så typisk for den nyansatte medarbejder. Ikke på en jaloux du-må-ikke-se-andre-mennesker-agtig måde – men på en måde, hvor man løbende viser forståelse og anerkendelse. Og belønner behørigt, når der er brug for det…

Læs også: Lederne har for travlt til at sikre succesfuld rekruttering

Størstdelen er tilfredse med deres nuværende job
Man skulle tro, at mange medarbejdere var godt og grundigt trætte af deres arbejdsplads, men interessant nok viser det sig ikke at være tilfældet. Langt de fleste ansatte siger således, at de er relativt tilfredse med deres ansættelse og ansættelsesforhold. Kun 14 % af de mange adspurgte er direkte utilfredse med deres arbejdsplads.

Dét tyder altså på, at grunden til, at mange medarbejdere altid er on the look-out, ikke er fordi, de er utilfredse med hvor de er. Men fordi de er åbne for, at deres karriere kunne blive endnu bedre. “Potato potato” (et udtryk der er noget sværere at få til at virke overbevisende på skrift end i tale), siger du måske. Men vi mener nu alligevel, at analysen fortæller mere om den menneskelige psyke end om den generelle styrke af virksomhedernes employer brand.

Læs også: Fastholdelse for dummies

Passive jobsøgere vil have penge, aktive vil have indhold
Det der kan få passive jobsøgere til at skifte er først og fremmest mere i løn samt en bedre worklife balance (læs: tidligere fri). De aktive jobsøgere leder til gengæld efter nye faglige udfordringer og mere ansvar.

Men hvis der er én ting, som de passive og aktive jobsøgende kan enes om, er det, at de er bedøvende ligeglade med, hvilken titel og adresse der står på det nye visitkort. Titler og arbejdspladsens beliggenhed er således de mindst vigtige faktorer for begge grupper.

Læs også: Onboarding er et spørgsmål om bundlinje

Virksomhedens employer brand er afgørende
De 18.000 adspurgte er også enige om, at det aller-aller-allervigtigste, når man overvejer et nyt job er, om  den nye virksomhed opfattes som et godt sted at arbejde. Dét faktum alene er naturligvis en god grund til at binde virksomhedens employer og talent branding-funktion tæt sammen med ledelsen.

Og så er Danmark tilmed det land i verden, hvor virksomhedens ry og rygte som arbejdsplads betyder mest.

Vi vil over det kommende stykke tid komme med flere perspektiver på LinkedIns Talent Trends 2014.