Nykredit har netop lanceret en portal for digital onboarding, der ikke alene klæder nye medarbejdere på til første dag på jobbet – men også erstatter et langt (og tungt) dokument med retningslinjer for ansættelsen til gavn for miljøet. 

Ansøgningen er sendt, samtalen gik strygende og kragetæerne er sat på kontrakten. Og så venter man nervøst en måned eller to på at komme i gang. Men ikke hos Nykredit. Her får de nye medarbejdere nemlig adgang til portalen ”Jobstart”, så snart de har underskrevet kontrakten. Resultatet er momentum og motivation.

– Vi ved, at vores nye medarbejdere har en masse spørgsmål om Nykredit, allerede inden de starter. Dem vil vi gerne besvare – og mere til. Man kan sige, at vi faktisk drager fordel af deres nysgerrighed ved at give dem en masse information, der klæder dem på til første arbejdsdag, fortæller Helle Rose Jørgensen, der sammen med kollegerne i Employer Branding og Mangfoldighed, er ansvarlig for onboarding-portalen.

Læs også: Onboarding er et spørgsmål om bundlinje

Miljø- og brugervenlig
Det er ikke kun de nye medarbejdere, der får glæde af den nye onboarding-portal. Miljøet vinder også. Indtil for ganske nylig modtog alle nye medarbejdere med kontrakten et  200 siders langt dokument med retningslinjer som ansat i den finansielle sektor. Men fordi de mange regler og retningslinjer nu er samlet på onboarding-portalen, er det fremover slut med print og porto.

Læring gennem oplevelser
Nykredit har udviklet portalen i samarbejde med kommunikations- og reklamebureauet core:workers, der driver employerbranding.dk. Udfordringen var at skabe en spændende introduktion til arbejdslivet i Nykredit og give de nye medarbejdere mulighed for at bevæge sig rundt i universet på en intuitiv måde. Og hvis man spørger de ansatte i Nykredit, er det en succes:

– Portalen er nem at finde rundt på. Det hele fungerer, og det er faktisk lidt alternativt i forhold til, at vi faktisk er en bank. Men jeg synes, det er med til at skille os ud, lyder én af de mange positive vurderinger.

Læs også: Tre gode råd til global onboarding

Et smugkig
På portalens startside bliver man præsenteret for fire, let overskuelige menuer, der samlet set dækker alt, den nye medarbejder har brug for at vide: Det bliver du en del af, Fælles investering, Kunden over alt og Før du starter.

Indholdet bag hver menu foldes ud i en lille mouse-over tekstboks. Dét system gør sig også gældende på indholdssiderne, så nye medarbejdere nemt kan prioritere rækkefølgen af deres læring.

Portalen er opbygget dynamisk af sider i forskellige nuancer af blåt, og det meste af indholdet er opdelt i letforståelige modeller, der glider hen over skærmen, når de åbner. For eksempel er bankens historie beskrevet på en tidslinje, hvor alle større begivenheder kan foldes ud i tekstbokse med uddybende information.

Forsiden på Jobstart er struktureret på en enkel og overskuelig måde med mouse over- effekt på de fire menupunkter.
Under ”Fælles investering” har Nykredit beskrevet, hvordan man investerer i medarbejderne. Her kan medarbejderen også klikke op cirklerne for at lære endnu mere.
Her har Nykredit samlet de regler og bestemmelser, som de nye medarbejdere skal skrive under på, at de kender og har tænkt sig at overholde. Et kort resumé gør det lettere for den nye medarbejdere at navigere i reglerne.
Tidslinje med Nykredits historie, hvor den nye medarbejder kan klikke på krydserne for at lære mere om nedslagspunkterne.