For ikke så længe siden blev Miley Cyrus med sin twerking til en helt anden end den (for mange) elskede og noget mere uskyldige Hannah Montana. Om det var det rigtige career move er svært at fælde dom over i skrivende stund. Men der er ingen tvivl om, at hun havde bestemt sig for at opdatere sit brand. Og dét kan der ind i mellem være god grund til. Uanset om man er en virksomhed eller en barnestjerne, der gerne vil være voksen.

Tjek din egen virksomheds brand
Langt de fleste brands skal børstes af en gang i mellem for at sikre, at der er sammenhæng mellem, hvordan man bliver opfattet og hvordan man gerne vil opfattes. Mark Arnold fra On The Mark Strategies mener, at der er tre typiske tegn, der fortæller, om brandet bør opdateres:

I skal have en plan
Et af de væsentligste fordele ved at arbejde strategisk med Employer Branding er, at man kan adressere både eksisterende og potentielle medarbejdere med skarp og målrettet kommunikation. Dét er langt vigtigere end at prøve at sige for meget til for mange. Det er en god ide/nødvendigt at samle info om Employer Value Proposition (EVP), brand promise og målgrupper i en Employer Brand-plan. Kun på den vis kan I, der arbejder med brandet til daglig gennem jobannoncering, undervisning, lederudvikling etc. hele tiden tjekke, at I går i den rigtige retning. Hvis I vil for meget, risikerer I ikke at trænge igennem med jeres budskaber – og så er det på tide at re-brande.

I skal synge den samme melodi
Et Employer Brands styrke skal ikke måles i PowerPoint-præsentationer, men i entusiasmen hos de folk, der arbejder for og i virksomheden. Og her skal der helst være samklang, når der svares på “hvad kendetegner den virksomhed, du arbejder for?”. De skal altså kunne genkendes hjemmesiden, på tværs af jeres profilmaterialer og i ledelsens udtalelser. Ellers er det på tide at tænke re-branding/opdatering. Det handler ikke om, at medarbejderne skal kunne recitere jeres mission og vision i søvne. Men alligevel. Hvis de ikke kender dem, eller er direkte uenige, er det en god ide at overveje en ny proces.

I skal arbejde konsekvent på tværs af alle materialer og kanaler
Et stærk Employer Brand kan man kende på clarity, consistency og constancy. Først og fremmest handler det om at fremstå klokkeklart, som den man er. Dernæst er det vigtigt, at der ikke er for meget slør i, hvordan udtrykket er på tværs af kanalerne. Modtagerne skulle jo helst kunne genkende virksomheden, uanset om de møder den online, i avisen eller på TV. Og så handler det altså også om volumen. Og om konstant at dele og sprede de samme budskaber. Er I lige så gode til at bære jeres Employer Brand igennem alle kanalerne? Er der lige stort fokus på afslagsmails som på onboardingforløb? Lige så professionel udførsel af jobannoncer som jeres kerneprodukter?

Employer Branding-arbejde de næste 365 dage
Det kan synes som en uoverskuelig opgave at få hul på arbejdet med strategisk Employer Branding. Men arbejdet kan sagtens brydes ned i mindre bidder, og i under alle omstændigheder det en god ide at starte på et fundament af hård viden. Derfor kan du med fordel starte med at svare på spørgsmålene her. Ofte giver dine svar et godt fingerpeg om, hvordan du kan tilrettelægge indsatsen i de næste 12 måneder.