Størstedelen af dine medarbejdere er store teenagere. Deres hormoner drøner rundt og uddannelsesvalg står for døren. Og det er dem, du er afhængig af. Det er dem, der skal leve dit brand. Hvordan hjælper du dem med det? Vi har spurgt McDonald’s Danmark.

McDonald’s er et af verdens mest kendte brands. Og det stiller store krav til de medarbejdere, der skal tegne brandet i det daglige møde med kunderne. Eller gør det? Er det overhovedet vigtigt at være brandambassadør, når man ”bare” skal sælge cheeseburgere?

– Det er det helt sikkert. Hånden på hjertet, så er der rigtig mange, der kan levere en varm burger i en fart. I dag skal vi levere hele pakken; både maden og oplevelsen. Og det er her, vores medarbejdere differentierer os fra konkurrenterne, lyder svaret fra Lise-Lotte Helm-Olesen, HR-direktør i McDonald’s Danmark.

Ansæt de rigtige, og få dem godt fra start
Over halvdelen af McDonald’s medarbejdere har været ansat mindre end to år, og de er næsten alle sammen under 25 år. For de fleste af dem er det også deres første job. Umiddelbart kan det lyde som en svær opgave at få lige præcis den medarbejderskare til at være overskudsagtige brandambassadører, men det er det faktisk ikke. Lise-Lotte Helms-Olesen:

– Hverken alder eller anciennitet er afgørende for at skabe gode ambassadører. Det handler om at motivere og engagere. Vi har udviklet et omfattende rekrutterings- og introforløb, hvor vi fokuserer på at skabe en stærk og sammenhængende ”employee journey” fra jobannoncen til første vagt i restauranten.

Samtaler med afsæt i interviewguide
Når den ansvarlige leder har udvalgt de kandidater, der skal til samtale, sker det ud fra en interviewguide, der hjælper lederen med at stille de rigtige spørgsmål. Interviewguiden indeholder også en tjekliste, hvor lederen kan markere, hvad der er blevet talt om og skrive sin vurdering af ansøgeren.

– Interviewguiden skal hjælpe vores ledere, men den skal også sikre, at alle ansøgere bliver behandlet ens, uanset køn, alder, religion og nationalitet, fortæller Mette Hybschmann, HR Konsulent i McDonald’s Danmark.

De nye medarbejdere skal have ketchup i blodet
Når den nye medarbejder er blevet ansat, går det stærkt. Han eller hun skal hurtigt klædes på. Både til at klare jobbet, men også til at fungere som en stærk brandambassadør, der stolt kan fortælle om sin nye arbejdsplads. Allerede inden første arbejdsdag får den nye medarbejder derfor udleveret en medarbejderhåndbog og et login et til intranettet OurLounge.dk, så han eller hun kan læse alt om McDonald’s som arbejdsplads. Herefter inviteres den nye medarbejder til et informationsmøde, hvor medarbejderen får en grundig introduktion til personalepolitik, vagtplanlægning, målsætninger, udviklingsmuligheder og organisationens værdier. Og sidst men ikke mindst, bliver den nye medarbejder vist rundt i restauranten og hilser på kollegerne.

– Hele vores introduktionsforløb er bygget op omkring, at give vores nye medarbejdere ”ketchup i blodet”, så de bliver stærke brandambassadører. Der findes rigtig mange fordomme og myter om McDonald’s, og vi ved, at det kan være svær og hård opgave at overbevise omverden om fakta – især for en ny og ung medarbejder. Derfor skal vi klæde dem på, så de føler sig stolte af at arbejde hos os, siger Mette Hybschmann.

På første arbejdsdag starter træningsforløbet i restauranten, og det fortsætter indtil den nye medarbejder er tryg ved jobbet. Efter de første tre måneder følger den ansvarlige leder op på den nye medarbejder med en samtale, hvor trivsel og konstruktiv feedback på den personlige og faglige præstation er på agendaen.

Et løfte til medarbejderne
Det er selvfølgelig ikke kun de nye medarbejdere, som McDonald’s Danmark har fokus på:

– Vores medarbejdere er ligeså vigtige som vores gæster, og derfor har vi brugt mange ressourcer på at udvikle et ”people promise” på tværs af landene, der tager udgangspunkt i vores medarbejderes behov, siger Lise-Lotte Helms-Olesen.

Løftet ”Vi værdsætter dig, din udvikling og dit engagement” mærker medarbejderne gennem daglig ros og anerkendelse fra den nærmeste leder, udnævnelse af månedens medarbejder, succeshistorier på intranettet, medarbejderinvolvering og -samtaler, gode fester, ”rap sessions” og ”beat the bosses”-arrangementer, hvor medarbejderne møder topledelsen til sportsarrangementer. Endelig har alle medarbejdere en personlig karriereplan, der er med til at sikre konstant udvikling.

Så ja, McDonald’s medarbejdere er unge, men mon ikke vi alle sammen ville ende med ”ketchup i blodet”, hvis vi blev inviteret på Lise-Lotte Helms-Olesen og Mette Hybschmanns employee journey?