Bekymrer du dig virkelig om andre mennesker? Vil du opgive din frihed til at hjælpe andre? Er du villig til gå ind i et rum uden at vide, hvornår du kan komme ud igen? Hårde spørgsmål at svare på. “Vem Bryr Sig?” [Hvem bekymrer sig?] er et kontroversielt, næsten uhyggeligt, interaktivt projekt, der udfordrede svenskerne til at bevise, at de er parate til at hjælpe mennesker i nød.

Denne kampagne – af DDB Stockholm – for de svenske væbnede styrker ikke bare for sjov. Den ville vise at disse spørgsmål er mere end en leg med ord.
Et fire dage lang live streamet socialt eksperiment havde til hensigt at vise det svenske forsvars nye strategi om at være først og fremmest en humanitær og hjælpsom organisation snarere end at spille på den barske, stærk og konkurrencedygtig streng, som de har brugt i deres tidligere employer branding kampagner.

En teaser-film viste en mand fanget inde i en celle-lignende box og stillede spørgsmålet til de forbipasserende “Who cares?” Filmen blev vist før lanceringen af kampagnen for at opbygge opmærksomhed og forberede folk til at gribe ind i løbet af den kommende kampagne.

Var der så nogen der bekymrede sig? Ja, folk satte sig i hinandens sted og skiftedes til at være indespæret i rummet i de fire dage eventen varede. Der var endda personer, der tog toget i flere timer bare for at være en del af eksperimentet. I løbet af eventen var der i alt 74 deltagere, hvilket giver en gennemsnits “lock-in”-tid for hver deltager på en time og tyve minutter.
Se videoen her
Andre læste også...
24. november 2016
I det gode rygtes tjeneste
Interview med Henrik Engelund og DONG Energy (nu Ørsted) til KOM magasinet
24. oktober 2012
Glem Employer Branding (og skab et bedre Employer Brand)
Anmeldelse af Maersk's prisvindende video "We are Maersk".
17. maj 2013
At kunne levere varen
Interview med Netto om strategisk Employer Branding, der gør op med fordommene om arbejdspladsen.